Schroeftransporteur verlegt zijn grenzen

icon.highlightedarticle.dark Schroeftransporteurs
162 bekeken Laatste wijziging: 29 september 2023
De bulkwagenvuller kan 4 tot 6 meter in hoogte overbruggen en een silowagen binnen een half uur laden
De bulkwagenvuller kan 4 tot 6 meter in hoogte overbruggen en een silowagen binnen een half uur laden | Foto: Van Beek Schroeftransport

De buitenlandse vraag naar in ­Nederland gebouwde schroef­transporteurs in hoogvullers en ­bulkwagenvullers neemt toe. De snoep- en frisdrankindustrie en de ­mineralen- en bouwstoffen­producenten vormen groeiende afzetmarkten.

De schroeftransporteur laat zich niet in een specifiek hoekje duwen, weet sales engineer Roel Kneepkens van Van Beek Schroeftransport. In tal van sectoren van de procesindustrie is het werkpaard van de bulkhandling gemeengoed, van levensmiddelenproducten tot chemicaliën en mineralen.

Toch ziet Kneepkens een aantal applicaties in populariteit groeien op de verschillende groeimarkten waar de afnemers van Van Beek actief zijn. Kneepkens begeleidt met name system-integrators en OEM’ers, die nieuwe productielijnen opzetten voor eindgebruikers in de industrie.

Hoogvullers

Opvallend allereerst de interesse in hoogvullers. Dit systeem met een lange opvoerschroef – 4 tot 8 meter – is bedoeld voor het legen van bigbags en kleinere zakken (< 25 kg). Het toenemende aantal aanvragen voor hoogvullers schrijft Kneepkens toe aan de bouw van nieuwe fabrieken in met name het buitenland.

Zo is de snoepindustrie een groeiende afzetmarkt. Van Beek is toeleverancier aan een grote Nederlandse OEM’er, die voor snoepfabrikanten complete productielijnen bouwt voor het gieten van gummy’s en jelly’s. De VS en Mexico met hun grote schare van consumenten zijn groeimarkten voor dit soort luxeproducten.

“Alle fabrikanten willen groter groeien, zodat ze meer afzet kunnen genereren om hun marktaandeel op deze lucratieve markt te vergroten. De hoogvuller spreekt veel bedrijven aan, omdat ze met meerdere hoogvullers naast elkaar verschillende recepturen kunnen maken”, zegt Kneepkens.

“Vanuit een mengkamer of ander type equipment als een doseerschroef, gaat de productmix vervolgens naar het inlaatpunt voor het verdere productieproces toe.”

Hoogvuller met ­schroeftransporteur in ­omega-uitvoering met een ­bovenliggend deksel om de schroef goed te kunnen reinigen
Hoogvuller met ­schroeftransporteur in ­omega-uitvoering met een ­bovenliggend deksel om de schroef goed te kunnen reinigen | foto:Van Beek Schroeftransport

Verschillende transportschroeven

Voor de hoogvuller komen verschillende transportschroeven in beeld, van eenvoudige kokerschroeven tot de omega-uitvoering met een bovenliggend deksel met snelknevels en scharnieren, om de schroef goed te kunnen reinigen.

Bij de laatstgenoemde toepassing kan er een bordeswerk om de hoogvuller worden gebouwd, zodat het inwendige van de machine goed bereikbaar is. Hoogvullers zijn ook eenvoudig in bigbag losstations toe te passen.

Deze stations (staal of rvs) zijn bij Van Beek verkrijgbaar in twee verschillende hoogtes (3900 mm en 4900 mm) en met een hijsvermogen van 1000 en 1800 kg. Maatwerk is eveneens mogelijk.

Opvoerschroeven

Voor de handling van suiker (glucose) bouwt Van Beek veel opvoerschroeven voor nieuwe frisdrankfabrieken in onder meer India. Nu welvaart en inkomen daar toenemen, is het voor meer Indiase burgers mogelijk om frisdrank te kopen.

“In Europa is zero-sugar de onbetwiste trend”, zegt Kneepkens, “maar daar is suiker nog altijd het voornaamste bestanddeel in frisdrank. De bekende frisdrankfabrikanten zijn er flink aan het investeren.”

“Met meerdere ­hoogvullers naast ­elkaar kunnen ­bedrijven verschillende ­recepturen maken”
Roel Kneepkens van Van Beek Schroeftransport

Bulkwagenvullers

Ook de mineralen- en bouwstoffenindustrie vormt een groeimarkt, aldus Kneepkens. “In Nederland lijkt de bouw op slot te zitten, maar in het buitenland is dat beslist niet zo.”

Kneepkens is zelf verantwoordelijk voor het DINO-systeem voor het vullen van bulkwagens en containers van Van Beek. Dit systeem is standaard van een bordes voorzien en is bedoeld voor het lossen van bigbags en zakgoed naar een silo-vrachtauto of het beladen van met shovels los gestort bulkgoed naar een silo-wagen of treinwagon.

Het systeem kan 4 tot 6 meter in hoogte overbruggen en is in staat een silowagen binnen een half uur te laden (capaciteit: 40 of 80 m3/uur). Van Beek heeft recent onder meer geleverd aan Heidelberg Cement Group, Betoncentrale Brievengast op Curaçao en een handelaar in cement op IJsland.

“Cement wordt vaker in bulk op de bouwplaats afgeleverd. Bigbags en zakken geven te veel handling. De bulkwagens moeten direct in de cementfabriek of via tussendepots worden gevuld”, verduidelijkt Kneepkens.

Er is een groeiende behoefte aan experts die meedenken over het schroeftransport
Er is een groeiende behoefte aan experts die meedenken over het schroeftransport | foto:Van Beek Schroeftransport
“Er is een groeiende behoefte aan experts die meedenken over het schroeftransport”
Roel Kneepkens

Testcentrum

De bulkwagenvuller vormt een aantrekkelijke klantspecifieke oplossing, stelt Kneepkens. “Naast standaard instapmodellen engineeren we in ons eigen testcentrum de Blue Zone de meer complexe toepassingen, samen met de klant en onze R&D-afdeling.”

Zo ontwikkelde Van Beek een inloopbak voor een brede range aan producten voor een klant. In deze inloopbak zijn twee afzonderlijk aangedreven horizontale, enkelzijdig gelagerde transportschroeven geplaatst, die voor een geforceerde voeding van de grote opvoerschroef zorgen.

Hiermee zijn ook zeer moeilijk lopende producten te verladen met het DINO-systeem, aldus Kneepkens. “Er is een groeiende behoefte aan experts die meedenken over het schroeftransport. Voorheen deden system-integrators en eindklanten een aanname en vertrouwde men er maar op dat het goed uitpakte. Uiteindelijk stond de schroef er dan, maar deed hij toch niet helemaal wat hij moest doen. Daar komen ze nu van terug. Deze partijen zoeken nadrukkelijk de samenwerking met ons op.”

Industry 4.0

DINO kent een ‘smart industry 4.0’-versie, uitgerust met draadloos monitoringsysteem met sensoren. Die houden de flow, trillingen en warmteontwikkelingen bij de bulkwagenvuller bij en geven deze gegevens via IoT door.

Zo worden acute storingen voorkomen en wordt preventief onderhoud mogelijk. “De DINO 4.0 is wederom een mooi voorbeeld van hoe wij met onze machines de nieuwste trends volgen.”

Meer over schroeftransport

Verticaal transport magnesium met schroevenicon.arrow--dark
Article image of: Schroeftransporteur verlegt zijn grenzen
Profile picture of Pieter van den Brand

Geschreven door Pieter van den Brand

Lees meer van Pieter van den Brandicon.arrow--dark

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijvenicon.arrow--dark