Systeembenadering levert efficiencywinst op

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
30 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Systeembenadering levert efficiencywinst op

Poedermengprocessen kunnen vaak veel efficiënter, maar er bestaat geen one-size-fits-all oplossing, weet Jarno Siebelink van Hosokawa Micron. Zijn advies is om het mengproces al in de ontwerpfase systeemgebaseerd te benaderen, en niet sec te focussen op de mengeenheid.

Tekst: Mischa Hoyinck | Fotografie: Marco Vellinga

Efficiency in poedermengprocessen hangt niet alleen af van de gebruikte menger, maar ook van allerlei proces- en markttechnische factoren. “Traditioneel kijken bulkproducenten van bijvoorbeeld veevoer of bakkerij-ingrediënten bij efficiency­maatregelen naar het verkorten van productietijden en het verminderen van downtime. Maar er zijn nog meer manieren om efficiëntiewinst te boeken, met name als je het grotere geheel bekijkt”, zegt Jarno Siebelink, senior application engineer in het food/feed-team van Hosokawa Micron in Doetinchem.

Meer dan tijd en geld

Siebelink noemt een voorbeeld van een vleesverwerkend bedrijf in Oost-Europa: “Deze klant kocht vroeger kant-en-klare kruidenmengsels voor zijn worstjes en hamburgers, maar wilde hier meer in kunnen sturen. Dus besloten ze zelf de grondstoffen in te kopen en hun eigen kruidenmixen te maken. Wij hebben daarvoor een speciaal mengsysteem met bijbehorende bulkhandling-oplossingen ontworpen en geleverd. Daarmee is de efficiëntie sterk verbeterd, en niet alleen qua tijdsbesparing, maar ook qua flexibiliteit. Het bedrijf kan nu overschakelen op andere producten als daar behoefte aan is in de markt, en heeft ook winst geboekt op het gebied van voorraadbeheer, kwaliteitscontrole, leverbetrouwbaarheid en duurzaamheid.” Dit soort efficiencywinst vereist al in de ontwerpfase een andere manier van kijken naar het poedermengproces: als onderdeel van de hele productielijn en in de context van de bedrijfs- en duurzaamheidsdoelen.

Article image of: Systeembenadering levert efficiencywinst op

Onder één dak

“Veel klanten hebben niet voldoende middelen en tijd om dit in-house te doen”, vervolgt Siebelink, “maar onze speciale engineeringafdeling kan in samenwerking met de klant een totaalsysteem ontwerpen waarin onze mixers worden geïntegreerd. Met alle expertise onder één dak kunnen we hen beter bedienen en hun time-to-market verkorten. Bovendien blijven ontwerp en productie in één hand, waardoor de kwaliteit gegarandeerd is. Natuurlijk kunnen we ook randapparatuur – zoals zeven, metaaldetectors en weegunits – van externe leveranciers gebruiken, als een klant daarop staat. Maar sinds de Hosokawa groep is uitgebreid met Hosokawa Solids Solutions, kunnen we nog makkelijker randoplossingen uit onze eigen groep leveren, zoals silo’s, bigbag handling en pneumatische transportsystemen.” Siebelink merkt dat de vraag naar deze integrale aanpak fors toeneemt. “Daardoor zijn wij van een leverancier van enkelvoudige mengunits geëvolueerd naar een one-stop-shop voor complete poedermengsystemen.”

Stapsgewijs

Hosokawa Micron biedt stapsgewijze ondersteuning, van het eerste concept tot aan de installatie op locatie. Siebelink: “We betrekken onze technische mensen vanaf het begin bij dit proces, al bij de eerste ontmoeting met de klant om hun eisen en wensen in kaart te brengen. Zo nodig kunnen we in ons testcentrum in Doetinchem eerst allerlei producttesten uitvoeren. Vervolgens doen we een voorstel aan de klant.” Dit geeft de engineers niet alleen inzicht in welk soort apparatuur, volumes, temperaturen en andere procesgerelateerde parameters er nodig zijn om de gewenste homogeniteit van het eindproduct te bereiken, maar ook de gelegenheid na te denken over het optimaliseren van de total cost of ownership. “Hoe zouden we bijvoorbeeld het interne transport kunnen verbeteren, of ervoor kunnen zorgen dat er zo min mogelijk handmatige handelingen nodig zijn in het systeem als geheel?” legt Siebelink uit. “Alles wat arbeid, afval, energie en downtime vermindert, helpt om tijd en geld te besparen.”

“Echte efficiëntie zit in eenvoud”
Jarno Siebelink

Transparant

De samenwerking met klanten wordt gekenmerkt door transparantie. “We leggen onze klanten allerlei opties voor, maar vertellen ze niet wat ze moeten kiezen. We zijn meer een sparringpartner. We helpen ze om te bepalen wat nodig en nuttig is, en om efficiëntieverbeteringen voor te stellen waar ze zelf misschien nog niet aan gedacht hebben. Echte efficiëntie zit in eenvoud. Daarom proberen wij onnodige complexiteit te vermijden, met inachtneming van de specifieke behoeften van de klant. Denk aan automatisering: een investering in een geautomatiseerd systeem met geavanceerde besturing zal zich in Europa vaak snel terugverdienen, maar in landen met goedkope arbeidskrachten staat dat lager op de prioriteitenlijst”, zegt hij.

Duurzaamheid

Naast lagere bedrijfskosten loopt duurzaamheid als een rode draad door alle projecten van Hosokawa, aldus Siebelink. “Onze klanten zijn steeds meer gefocust op duurzaamheid omdat hun eigen klanten daar ook op letten. Bovendien bestaan er in veel landen stimuleringsregelingen of wetgeving. Wij kunnen ons steentje bijdragen door in het systeemontwerp rekening te houden met lager water- en energieverbruik.” Reiniging is daarbij een aandachtspunt. “Onze klanten moeten vaak voldoen aan strenge hygiëne- en veiligheidsnormen. Wij kunnen helpen door kritisch te kijken naar hun recepturen en hun productieschema’s zo aan te passen dat er zo weinig mogelijk tussen batches gereinigd hoeft te worden. Dat is goed voor hun ecologische voetafdruk en vermindert tegelijk de downtime, wat efficiëntieverhogend werkt.” Wat ook duurzaam is, is onderhoud en updates op afstand. Als voorbeeld noemt Siebelink een overheidsproject in Ghana om schoolkinderen elke dag een gratis glas warme chocolademelk te geven. “Hiervoor hebben wij een compleet poedermengsysteem ontwikkeld en geleverd, bestaande uit een Vitomix, drie hoppers voor de suiker, cacao en melkpoeder, schroeftransporteurs en doseerapparatuur. Dankzij de huidige technologie kunnen we deze klant op afstand helpen met training en onderhoud, en zelfs storingen oplossen en software-updates uitvoeren. Allemaal dingen waarvoor we voorheen fysiek bij de klant langs moesten.”

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark