Vooruitdenken – De voordelen van een servicegerichte aanpak bij voedingsmiddelenfabrikanten

icon.highlightedarticle.dark Onderhoud
233 bekeken Laatste wijziging: 14 november 2023
Servicegerichte aanpak bij voedingsmiddelenfabrikanten
Servicegerichte aanpak bij voedingsmiddelenfabrikanten | Foto: Coperion

Bij het opzetten van een fabriek is planning cruciaal voor langdurige efficiënte processen. Coperion betrekt vroegtijdig het serviceteam erbij, aangepast aan klantbehoeften met serviceplannen, trainingen en vervangingsprogramma’s voor optimale productiecontinuïteit.

Bij het configureren van een fabriek is planning altijd van cruciaal belang om efficiënte processen gedurende een lange periode te behouden. Daarom zorgt Coperion ervoor dat het serviceteam al in de vroege stadia van elk project wordt betrokken.

We vroegen onze collega’s Wim Sarens, Teamleider Field Service en Steven Hiel, Sales Engineer voor de voedingsmiddelenindustrie, beiden gevestigd in de Benelux, hoe dit bij voedingsmiddelenfabrikanten kan worden bereikt en hoe klanten profiteren van een servicegerichte aanpak.

Servicecollega’s

Steven, in welke gevallen betrek je je servicecollega’s erbij en waarom?

Steven: Elke klant en elk project is anders, dat geldt ook voor de servicevereisten. Wij bij Coperion hebben ons tot doel gesteld om in deze behoeften te voorzien en onze expertise aan te bieden wanneer dat nodig is.

Sommige klanten verzorgen de onderhoudswerkzaamheden volledig zelf, terwijl anderen nauw samenwerken met systeemintegrators. Afhankelijk van de servicefilosofie van de klant kunnen onze experts aanbevelingen en trainingen geven of een specifiek serviceplan aanbieden dat implementatie, onderhoud, modernisering of de levering van reserveonderdelen omvat.

Wim: Daarnaast kan het serviceteam van Coperion uiteraard assisteren bij de implementatie van de fabriek of installatie van nieuwe units. In dit verband controleren we regelmatig de parameters van de nieuw geïnstalleerde systemen en werken we nauw samen met de operators van de klant en de projectmanagers.

Onze ervaring is dat communicatie cruciaal is. Steven en ons team zorgen er altijd voor dat alle relevante details, mogelijke uitdagingen en unieke vereisten met ons worden gedeeld – dit zorgt meestal voor een soepel installatieproces.

Over het algemeen zijn de beschikbaarheid van service en reserveonderdelen een zeer gevoelig onderwerp voor onze partners, omdat dit een directe impact heeft op zowel hun operationele prestaties als hun financiën.

Daarom pakken wij doorgaans iedere optie aan die een positief effect kan hebben op de bedrijfsvoering van de klant. In sommige projecten kan dit een consignatievoorraad zijn en in andere gevallen kunnen we ons industrie 4.0-platform C-BEYOND aanbevelen – bijv. wanneer de exploitant van een installatie een digitaliseringsstrategie volgt en machinegegevens op de meest effectieve manier wil gebruiken.

Vervangingsprogramma

Coperion biedt een vervangingsprogramma aan. Wat houdt dit in en hoe past het in deze servicegerichte aanpak?

Steven: Als het om reserveonderdelen gaat, bieden wij verschillende mogelijkheden en helpen we de meest geschikte oplossing voor de klant te vinden.

Afhankelijk van de grootte van de installatie kunnen wij adviseren een revisiecontract af te sluiten met een vaste jaarprijs. In dit geval zorgen we ervoor dat we reserveonderdelen bij de hand hebben in ons magazijn in België, vooral als de levertijden lang zijn.

Als alternatief kan de klant ervoor kiezen om vooraf volledige reserve-eenheden te kopen. Als onderdeel van een gepland uitwisselingsprogramma kunnen onze servicemonteurs assisteren bij de installatie van de reserve-eenheid en vervolgens de revisie van bijv. roterende sluizen die in gebruik zijn geweest in de fabriek in de werkplaats van Coperion.

Voor de klant brengt dit een aantal voordelen met zich mee.

  1. Ten eerste, en het allerbelangrijkste, profiteert de klant van meer uptime in de productie.
  2. Ten tweede zijn er minder technici nodig bij de klant, omdat de revisie in de Coperion-werkplaats zal plaatsvinden.
  3. Ten derde hoeft de klant zich geen zorgen te maken over het reserveonderdelenbeheer. Wij zijn verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en opslag van reserveonderdelen.

Bovendien hebben onze klanten de mogelijkheid om met ons samen te werken op basis van een Service Level Agreement. Dit omvat regelmatige controles van de volledige installatie, statusrapporten en aanbevelingen voor continue verbeteringen of preventief onderhoud.

Wim: Een geplande aanpak is normaal gesproken minder belastend voor zowel de operators als onze monteurs. En zoals Steven al zei, kan de downtime snel oplopen – vooral bij grotere productielijnen.

Met ons reserve-unitprogramma kunnen klanten bijvoorbeeld tot 6 uur uptime per roterende klep of tot 24 uur met onze extruder tandwielkasten winnen. Wij hebben veel ervaring en kunnen berekeningen maken op basis van de individuele situatie van de klant.

Zo kunnen wij tot een oplossing komen die qua kosten het meest voordelig is voor de klant.

Onderhoudsaanpak

Vraag: Hoe ondersteun je projecten als de klant kiest voor een onderhoudsaanpak zonder Coperion?

Wim: Wij bieden altijd begeleiding tijdens de opstartfase en uitgebreide trainingen op maat aan operators en/of technici. Voor ons is het erg belangrijk om nauw samen te werken met de operators en niet alleen met de projectmanagementteams.

Zij zijn verantwoordelijk voor het uiteindelijke gebruik van de systemen en moeten direct vragen kunnen stellen. Daarnaast geven we aanbevelingen over onderwerpen die tijdens de installatie mogelijk niet urgent zijn. Denk bijvoorbeeld aan de voordelen van een ATEX-certificaat en wat dit betekent op het gebied van inspectie.

Steven: Over het algemeen is het ons doel om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden en de downtime tot een minimum te beperken. Efficiëntie, veiligheid en economische bedrijfsvoering zijn doorgaans onderwerpen waar onze klanten ‘s nachts wakker van liggen.

Daarom hechten wij belang aan het bieden van ondersteuning gedurende de gehele levensduur van onze apparatuur of systemen. Onze gezamenlijke aanpak helpt ons om de behoeften van onze klanten beter te bedienen, de juiste expertise op het juiste moment te bieden en langdurige partnerschappen op te bouwen.

Geschreven door

Logo van:Vooruitdenken – De voordelen van een servicegerichte aanpak bij voedingsmiddelenfabrikanten

Coperion NV

Coperion N.V. is een 100 % dochter van Coperion GmbH, de wereldwijde markt- en technologieleider voor compounderen, extruderen, materials handling, gravimetrisch doseren en bijbehorende service. Coperion is uw partner in... Lees meer