Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur | Foto: Finn Hentzepeter
Wordt kunstmatige intelligentie inderdaad dat vliegwiel dat processen in de industrie revolutionair gaat veranderen? Je hoort en leest een stuk minder over Artificial Intelligence (AI) de laatste tijd dan pakweg een paar maanden geleden. Dat is verklaarbaar.
tk1 De ontwikkelingen staan nog in de kinderschoenen en de grootschalige uitwerking ervan laat echt nog wel even op zich wachten. Zeker voor industriële AI, waar specifiek generatieve AI de manier waarop we industriële processen vormgeven compleet op zijn kop kan zetten.
Verwar deze vorm van AI niet met dingen als chatbots en beeldherkenning: dat is al gemeengoed. Wie heeft er niet zijn tekstje door ChatGPT gegooid of zijn paspoort automatisch laten scannen op de luchthaven? Generatieve AI gaat een stuk verder, want biedt ongeziene mogelijkheden om niet alleen te verwerken, maar ook te creëren in een industriële context.
Je kunt met deze technologie je data analyseren om vervolgens je processen te optimaliseren, te besparen en te innoveren. Denk daarbij niet alleen aan productieprocessen, maar ook aan je belangrijkste bedrijfskapitaal – je mensen – en de logistiek. Besef wel dat alles draait om het kunnen vergaren van de juiste data. Dat wil zeggen: ze uitlezen, interpreteren en vertalen naar het allesomvattende industriële proces. Een giga-uitdaging! Maar zonder dat begin je niks. Wie zijn data-acquisitie niet op orde heeft, is niet klaar voor de grote AI-revolutie …
“Wie heeft er niet zijn paspoort automatisch laten scannen op de luchthaven?”
Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur
tk2 Beschikken over de juiste data is in dit kader cruciaal, want industriële AI vraagt om laserprecisie. Waar je bij algemene toepassingen van AI nog enigszins wegkomt met veronderstellingen en verzinsels (die je vervolgens rechtzet), moet industriële AI altijd spot-on zijn. Je baseren op data die niet 100% kloppen is ondenkbaar in een industrieel proces.
Alle noodzakelijke informatie moet digitaal beschikbaar zijn en waterdicht geborgd. En dan nog dit: alleen als AI de taal van de industrie spreekt en toegerust is op de unieke eisen van een specifiek productieproces gaat het werken. Dat vraagt nogal wat van organisaties.
“Toepassingen variëren van het verbeteren van de toeleveringsketen tot het optimaliseren van onderhoudsschema’s voor machines”
Vincent Hentzepeter, hoofdredacteur
tk3 Niet gek dus dat AI op het netvlies van de industrie staat, maar dat vrijwel alle bedrijven geen idee hebben waar te beginnen. De realiteit is ook dat – uitzonderingen daargelaten – dit niet gaat lukken zonder kennispartners die je sector van binnenuit kennen. Om te beginnen met het laaghangende fruit, die procesonderdelen waar AI de grootste winst oplevert.
Wacht niet te lang is mijn advies, want naar verluidt zullen er eind 2024 zo’n 60 verschillende toepassingen van industriële AI in gebruik zijn, verspreid over uiteenlopende sectoren. Toepassingen variëren van het verbeteren van de toeleveringsketen tot het optimaliseren van onderhoudsschema’s voor machines.
Hier gaat het om het actief toewerken naar optimalisaties op basis van data-analyse en voorspellingen. Bedrijven die dit in de vingers krijgen, kunnen snel een voorsprong nemen op de concurrentie. Denken dat industriële AI niets wordt, en voorlopig alleen maar geld kost, dat is je kop in het zand steken. Of dat op termijn slim is?