Van Beek, specialist in schroeftransportsystemen, voldoetal aan de nieuwe MRL. Directeur Peter Paul Rutten is trots op het feit te voldoen aan de nieuwe MRL-normen, iets waar het bedrijf zelf ook reclame mee maakt. “We weten dat een aantal bedrijven er nog altijd niet aan voldoet”, zegt Rutten. “Wat wij gedaan hebben, is de zaak nauwkeurig bestuderen en de hele documentatie aanpassen aan de nieuwe richtlijn. Hiermee is de nieuwe norm volledig in het bedrijfsproces geïntegreerd. Zo zijn volgens de nieuwe richtlijn veel schroeftransportsysteem een ‘niet-voltooide machine’. Dit heeft tot gevolg dat voor elke machine een constructiedossier moet worden samengesteld. Dit bestaat allereerst uit een technisch dossier, aangevuld met een risicobeoordeling van de machine. Verder moet er een zogenoemde inbouwverklaring en inbouwhandleiding worden meegestuurd.” Voor de ‘voltooide machine’ werd de gebruikershandleiding uitgebreid om te voldoen aan de nieuwe eisen en werden de productie-eisen aangepast om aan de nieuwe veiligheidnormen te voldoen. Volgens Rutten zat er een flinke verzwaring in de nieuwe regelgeving. “ Dat hebben we helemaal doorgevoerd. Kortom: het is veel uitgebreider geworden, machinespecifieker.” Rutten zegt nog weinig reacties te hebben gehad van klanten op het feit dat Van Beek voldoet aan de nieuwe regelgeving. “Men is er niet zo heel erg mee bezig en realiseert zich niet wat er aan de hand is, totdat de nood aan de man komt. Maar we merken wel dat het in Duitsland meer leeft. Daar is men een stuk secuurder als het gaat om de nieuwe MRL. Aangezien wij contact hebben met het keuringsinstituut TüV was er aanleiding om ook de juiste aandacht te besteden aan de nieuwe MRL.” Zie `Externe link` voor het hele artikel uit het vakblad.

Geschreven door