Voordat installaties verstuurd worden zijn ze compleet getest en zijn alle parameters doorgenomen | Foto: AERZEN
Voor service aan blowers is kennis vereist over talloze aspecten, van reparatie en revisie tot energie-efficiëntie en explosieveiligheid. Veel is vastgelegd in documentatie, maar de ervaring van monteurs die kunnen horen of een installatie goed draait, blijft onmisbaar.
Blowers worden toegepast in onder meer waterzuivering, voor de beluchting van waterbassins, en pneumatisch bulkgoederentransport. Ze worden onder sterk uiteenlopende omstandigheden ingezet met wisselende belasting, van incidenteel gebruik tot continu bedrijf. Dat heeft consequenties voor de intensiteit van service en onderhoud.
Verschuiving van producten naar service
Het belang van service neemt toe, weet Hans Karreman, operationeel directeur bij AERZEN in Duiven, dochter van de Duitse Aerzener Maschinenfabrik, gespecialiseerd in energie-efficiënte blowers en schroefcompressoren. “Naast het leveren van producten, schuiven wij geleidelijk op naar het verlenen van meer service en het uitvoeren van projectmatig werk voor klanten.”
Breed en compleet service-aanbod
Het aanbod van service is breed. Naast onderhoud volgens vast contract omvat dit incidentele on-site service voor reparatie en inbedrijfname, levering van spart parts, revisie en training. “Tegenwoordig doen we ook complete projecten. We halen bijvoorbeeld een compleet blok uit de fabriek van de klant, regelen daarvoor het hijswerk en transport, doen de revisie in eigen huis en verzorgen dan ook weer de installatie en inbedrijfname bij de klant.”
De uitlijning tussen het blowerblok en de elektromotor vergt uiterste precisie | foto: AERZEN
Klantspecifieke samenbouw
Onder service valt ook de samenbouw van bloweraggregaten door AERZEN Nederland. “We krijgen standaardaggregaten aangeleverd uit Duitsland, maar we kunnen hier ook klantspecifieke aggregaten samenbouwen en testen. Dan nemen we alleen het blok bij onze fabriek af en kopen de rest zelf in, zoals elektromotoren, dempers, filters en kasten. We verzorgen verder de elektrotechniek, de besturingstechniek en de veiligheidsvoorzieningen en bieden klanten een factory acceptance test (FAT) aan.”
Technische dienst of dienstverlener
Service kan door verschillende partijen worden verzorgd. Vooral grotere bedrijven hebben vaak nog een eigen technische dienst. AERZEN kan voor hen trainingen in blowertechniek en -service verzorgen. Veel bedrijven hebben hun technische dienst echter afgebouwd en doen voor service een beroep op externe partijen. Dat kunnen onafhankelijke technische dienstverleners zijn of, voor specifieke machines of installaties, de betreffende leveranciers.
“Onze monteurs merken het als een installatie niet lekker draait. Ze horen meer dan er objectief te meten valt”
Hans Karreman, AERZEN
Complex onderhoud
Technische dienstverleners kunnen olie en filters vervangen en andere eenvoudige service verlenen. Maar gaat het om complexer onderhoud, met reparatie en revisie, dan heeft Karreman zo zijn twijfels. “Voor onze producten vergt dat heel specifieke kennis. Wij hebben die natuurlijk in huis, vastgelegd in documentatie, maar er is meer. Onze monteurs merken het als een installatie niet lekker draait door bijvoorbeeld lagerschade. Als ervaren specialisten horen ze meer dan er objectief valt te meten.”
Voor revisie van een blowerblok is specialistische kennis vereist. Alleen het afstellen al luistert heel nauw, tot op honderdsten van een millimeter | foto: AERZEN
Revisie blowerblok
Specialistische kennis is bijvoorbeeld vereist voor revisie. Meestal levert de klant het blowerblok bij AERZEN in de werkplaats af. “Wij halen alles uit elkaar, maken het schoon, vervangen lagers, slijtringen en andere onderdelen, meten toleranties en stellen het geheel opnieuw af. Dat luistert heel nauw, tot op honderdsten van een millimeter.”
Revisie of vervanging?
De frequentie van revisie is afhankelijk van de belasting van de blower, in termen van draaiuren, werkdrukken en werkomgeving. Machines in een zeer stoffige omgeving met corrosieve of abrasieve producten slijten sneller. Bij zware belasting is revisie elke twee jaar raadzaam.
Of revisie nog zinvol is, of dat je het blok beter kunt vervangen, valt vooraf niet te zeggen, aldus Karreman. “Je kunt wel in het blok kijken, al is dat bijvoorbeeld bij cementtransport wel heel vuil, maar pas als je het uit elkaar hebt gehaald zie je de details. We doen altijd wel een voorinspectie, maar soms ontdek je pas bij het laatste onderdeel een beschadiging die met revisie niet meer kostenefficiënt is te herstellen.”
Remote monitoring
Tegenwoordig is remote monitoring in opkomst. AERZEN heeft nog geen callcenter of control room om 24/7 installaties bij de klant te monitoren, maar kan, als de klant daarom vraagt, wel op afstand in een installatie kijken. Deze optie wordt ook voor inbedrijfstelling in verre oorden ingezet. “De verantwoordelijkheid ligt bij de klant en wij kijken op afstand graag mee. We kunnen snel scannen wat er aan de hand is en zo nodig advies geven.”
“Als je trillingen op tijd detecteert, kun je vervanging combineren met gepland onderhoud”
Ferry Willems, AERZEN
Predictive maintenance
Een volgende stap in remote monitoring kan voorspellend onderhoud zijn, vult service sales engineer Ferry Willems aan. “Bijvoorbeeld kijken naar zuig- en persdruk of temperatuur. Een hogere zuigdruk kan duiden op een vervuild aanzuigfilter; dat verhoogt de weerstand, waardoor een hoger vermogen wordt opgenomen. Het op tijd vervangen van een aanzuigfilter is van belang voor de levensduur van de installatie en is kostenbesparend. Dit kun je uitbreiden naar bijvoorbeeld lagerconditiemeting. Trillingen in lagers kunnen wijzen op een verslechterende conditie. Als je dat op tijd detecteert, kun je vervanging combineren met gepland onderhoud. Je hoeft de klant dan minder vaak te bezoeken, waardoor die minder vaak z’n installatie hoeft stil te leggen.”
Energiebesparing
Naast deze nieuwe ontwikkelingen adviseert Willems klanten over de bekende onderwerpen rond blowers. Bij de kwestie ‘revisie of vervanging’ kan het soms gunstig zijn – uit oogpunt van kostenbesparing en CO2-reductie – om een nieuwe, energiezuinigere blower te installeren.
Het werkgebied is daarbij ook relevant: soms ligt de werkdruk lager dan vooraf ingeschat; dan is de blower overgedimensioneerd en dus inefficiënt. Ook de omgeving waar een blower staat opgesteld verdient aandacht. Is die te warm, dan kan door aanzuigen van de warme lucht oververhitting dreigen. Is dat een omgeving waar schadelijke dampen of corrosieve stoffen hangen, dan kan de blower daaronder te lijden hebben.
Explosie- en voedselveiligheid
Naast energie-efficiëntie is explosie- en/of voedselveiligheid in voorkomende gevallen van belang. Steeds verder aangescherpte regelgeving vraagt om deskundig advies, zegt Willems. “Bijvoorbeeld over welke olie je in en rond blowers mag toepassen, of welke materialen voor dempers. Voor explosieveiligheid kunnen we ATEX-gecertificeerde producten leveren. Soms is er geen ATEX-verplichting, maar wil de klant wel een explosieveilig product. Dan hebben we voor onze machines in pneumatisch transport een gronddrager/persdemper die tevens als vonkvanger fungeert. Gaat er iets mis, dan komen de vonken niet in aanraking met het product. Zo hebben we voor heel veel klantvragen een oplossing.”