Lindor staat bekend om zijn innovatieve geest, hoogwaardige technieken en het inspelen op nieuwe kansen in een veranderende markt. Als wereldwijde leverancier van poeder en granulaat mengers, koelers en impregneer-, coat- en droogsystemen is Lindor één van de hoofdspelers in nichemarkten, die ondanks de coronacrisis rooskleurige tijden tegemoet gaan. Dat stelt Michael Kaiser, salesmanager van Lindor Duitsland: “Lindor profiteert vanaf 2021 van corona. Innovatieve, hoogwaardige bedrijven zullen goed uit de crisis komen.”
De vraag naar voedsel en drank zal altijd aanwezig zijn. Dus ook tijdens een marktontwrichtende crisis, zoals we die nu beleven, zal de vraag naar voedselverwerkende machines onveranderd blijven. Wel wordt Lindor volgens Kaiser gedwongen om meer dan ooit te innoveren, omdat de coronacrisis ervoor zorgt dat de wereld in sneltreinvaart moet digitaliseren. Maar het zijn toch vooral trends die volgens de salesmanager leidend zijn in de mate waarin het bedrijf zich ontwikkelt: “Het bewustzijn van de mens is veranderd. Het gaat niet alleen meer om hóe men eet, maar vooral om wát men eet. De trend van nu richt zich op intelligente producten. Zo wil men bijvoorbeeld steeds vaker op kleine schaal zijn eigen granola en muesli maken. Dat betekent automatisch dat ook de machines intelligent moeten zijn.”
Chemische industrie
Naast de voedingsmiddelenindustrie en de opkomende diervoeder industrie ziet Lindor Duitsland steeds meer vraag naar hoogwaardige, duurzame producten vanuit de chemische industrie. Kaiser: “De chemische industrie is zich verder aan het specialiseren. Vroeger maakte men gebruik van meerdere machines in een productielijn. Tegenwoordig wil men alles zoveel mogelijk in één machine hebben. Thermische combinaties met meerdere functies zijn nu heel erg populair.” Juist hier kan Lindor volgens Kaiser zijn kracht tonen. De hoogwaardige technologie komt tot uiting in details die het verschil maken. Daarbij valt te denken aan het direct koelen en verwarmen met lucht, indirect met een dubbele mantel of bijvoorbeeld door het toepassen van een speciale, goed geleidende keramische coating. Dit vanwege specifieke eisen van een product in een mengtrommel. Maar ook de toegankelijkheid van op maat gemaakte machines, het eenvoudig reinigen ervan en de innovatieve gentle touch technologie maken het verschil.
Ongecompliceerd
Kaiser is sinds 2014 als salesmanager verbonden aan Lindor en gelooft heilig in de hoogwaardige oplossingen die hij zonder al te veel moeite aan de man weet te brengen. Dat komt naar eigen zeggen door een mix van hoogwaardige technologie en het herkennen van een Lindor klant: “Je moet zorgen dat je op de stoep staat, als er nog geen concreet project ligt.” Over waarom Lindor zo goed in de Duitse markt ligt, hoeft hij dan ook niet lang na te denken: “Machines van Lindor zijn vrij ongecompliceerd, terwijl de technologie hoogwaardig is. De mensen zijn kundig, onze (after)service heeft een zeer goede reputatie, het product is goed én er is een markt voor het product.”
Duitse Pünktlichkeit
Toch gaat succesvol zakendoen in en met Duitsland niet zonder slag of stoot. Cultuurverschillen zijn groter dan je zou denken en de Duitse Pünktlichkeit kan je volgens Kaiser maken of breken.
Dat de salesmanager naast ruime ervaring en kennis van de producten en technologie van Lindor ook de Duitse taal en do’s en don’ts eigen is, komt Lindor dan ook zeker ten goede. “Duitsland is naast Japan het meest conservatieve land op de wereld. Hier dragen we nog een stropdas en spreken we elkaar aan bij de achternaam. Ook de jongere generatie is vrij conservatief in het zakendoen. Duitsers zijn zeer geconcentreerd én gedisciplineerd, afspraak is hier ook echt afspraak.”