In het test- en innovatiecentrum in het Britse Doncaster experimenteert Schenck Process met compacte, rank ­uitgevoerde pneumatische transportsystemen op basis van vacuüm- en injectietechniek. Klanten kunnen hier de ­verwerking van materialen in de praktijk (laten) beproeven, ook op afstand.

Tekst: Redactie Proces Media | Fotografie: Schenck Process

De faciliteit heeft ruime ervaring in het testen van diverse soorten pneumatische transportsystemen voor onder meer de voedings- en voederindustrie, de chemie en de metaalsector. Naast het traditionele dichtefasetransport, waarbij drukvaten worden gebruikt om bulkmateriaal de pijpleiding in te voeren zonder enig contact met de omgeving, kan er getest worden met dichtefasetransport onder lage druk en met verdunde-fasetransport. Recentelijk werd het centrum uitgebreid met twee innovatieve installaties. Het gaat om het door Schenck ontwikkelde E-Finity-systeem voor pneumatisch dichtefasetransport en een geoptimaliseerde vorm van verdundefasetransport. Dit laatste, het ‘Enhanced Dilute Phase Pneumatic’ (EDIP)-transportsysteem, benut voor zijn luchttoevoer Lontra’s LP2 compressor blower.

Gemonitord dichtefasetransport

Dichtefasetransport is een energiezuinige manier om schurende of kwetsbare stoffen door pijpleidingen te transporteren bij zeer lage en constante snelheid. Dit om het product zo goed mogelijk te beschermen en slijtage van de apparatuur tot een minimum te beperken. De traditionele dichtefase-opstelling in het test- en innovatiecentrum werkt met buizen van 80 mm, 100 mm en 125 mm diameter om transportafstanden tot 500 m te kunnen overbruggen. Diverse configuraties zijn mogelijk met gladde buizen, stabilisatoren om de dichtheid te beheersen en autoflow. Traditionele systemen met continue dichte fase maken gebruik van blowers en roterende sluizen. Dit brengt het risico met zich mee van lekkages door instabiele toestanden bij plotseling drukverhoging in de pijpleiding. E-Finity lost dit probleem op met nauwkeurige drukbewaking en regeling van de kleppen en luchtstroom. Het systeem waakt over het luchttransport, de druk, de snelheid, lekkages en stroomverbruik en is geschikt voor korrelvormige en gepelleteerde producten. Het materiaal wordt aangevoerd met een snelheid van maximaal 10 m3/uur vanuit een gravimetrisch doseersysteem of een bigbag-losstation.

E-Finity lost het lekkageprobleem op met ­nauwkeurige drukbewaking en regeling van de ­kleppen en luchtstroom
Schenck en Lontra

Energiezuinig verdundefase­transport

De samenwerkingsovereenkomst tussen Schenck en Lontra maakt het mogelijk om Lontra’s LP2-blazer te gebruiken voor het terugdringen van het energiegebruik bij verdundefasetransport. De blower is uitgerust met de Blade Compressor-technologie voor buisdiameters van 50 mm tot 125 mm en transportafstanden tot 500 m met snelheden van 10 ton/uur, met rotatiewaarden tussen de 200 mm en 300 mm. Schencks EDIP-systeem is te beschouwen als een verbeterde vorm van dunnefasetransport door toepassing van een automatisch geregelde, geoptimaliseerde luchtstroom. Met een energiebesparing van 20-30% is dit volgens de leverancier een van de zuinigste verdundefase-transportbanden in zijn soort.

transportPneumatisch transprot