Hoge containers gemakkelijk te vullen met nieuwe XL Dino

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
32 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Hoge containers gemakkelijk te vullen met nieuwe XL Dino

Twee nieuwe uitvoeringen van de bulkwagenvuller Dino® maken het nu eenvoudig hogere (vierkante) opslagsilo’s zoals treinwagons en containers te vullen. Deze XL en XXL Dino’s van Van Beek werden aanvankelijk op verzoek van twee klanten ontwikkeld. Ze blijken echter voor zo veel klanten de oplossing waar ze naar zochten dat de Dino’s aan het standaard assortiment zijn toegevoegd.

De nieuw Dino’s zijn ontwikkeld om aan twee klantverzoeken te voldoen. Een locatie van Katoen Natie in de VS had behoefte aan een degelijke en mobiele vuller om pellets kunststofgranulaat in treinwagons te laden. De kubusvorm van de wagons zorgde ervoor dat het frame van de schuine toevoerschroef van de normale Dino in botsing zou komen met de bovenranden van de wagon. Daarom was een hogere uitloop van de Dino nodig. Het moederbedrijf, Katoen Natie in Antwerpen, heeft al jaren goede contacten met Van Beek en vroeg of een oplossing kon worden bedacht.

Dit was voor Van Beek een interessante klus. “Dino’s werden dan wel al ingezet voor het vullen van bijvoorbeeld vierkante containers, maar nooit in deze specifieke toepassing die een grotere uitstorthoogte vereist”, legt Roel Kneepkens, Sales Engineer bij Van Beek, uit. De XL Dino zorgt ervoor dat de wagons nu zonder problemen kunnen worden gevuld. Deze Dino is ook geschikt voor het vullen van andere hogere tanks of silo’s.

De extra hoogte is, net als bij de XXL Dino, bereikt door de schroef te verlengen. Het frame met de wielen waar de constructie op staat kan hierdoor laag bij de grond blijven, waardoor deze Dino’s net zo toegankelijk, eenvoudig te reinigen en eenvoudig te onderhouden blijven als hun kleinere broertjes.

De XXL Dino is ontwikkeld voor Nuttens Services in Frankrijk, een dienstverlener op het gebied van verpakken, verwerken en vervoeren van voedsel in poedervorm. Nuttens wilde een zeef met meerdere zeeflagen, een trilzeef, toepassen aan de uitloopzijde. Door een zeef onder de Dino te hangen komt het uiteindelijke uitvoerpunt lager te liggen. Om het uitvoerpunt op dezelfde hoogte te houden moest de Dino dus worden verhoogd.

Omdat de Dino door het gewicht van de zeef zou omvallen, is voor de zeef een apart brugvormig platform ontwikkeld dat aan de Dino wordt gekoppeld. Het geheel is nog steeds verrijdbaar en de operator kan ook op dit platform staan om de bovenzijde van de bulkwagen te controleren en mangaten te openen.

Beide machines hebben een laadcapaciteit van 40 m³ per uur en zijn vervaardigd in RVS304. Wanneer wenselijk kunnen de afdichtingen en afdichtringen voldoen aan het FDA-keurmerk. De Dino’s voldoen dan aan de eisen vanuit de levensmiddelenindustrie. Een deksel aan de bovenzijde van de schroef maakt inspectie en reiniging van de binnenkant zeer eenvoudig. Opzetranden maken het mogelijk een big bag direct te legen zodat de heftruckchauffeur meteen op weg kan om een nieuwe big bag te halen.

www.dino.nlicon.arrow--dark

Geschreven door

Logo van:Hoge containers gemakkelijk te vullen met nieuwe XL Dino

Van Beek

Van Beek uit Drunen is de specialist op het gebied van hoogwaardige roestvaststalen schroeftransportsystemen en levert deze wereldwijd met name aan de chemische-, farmaceutische-, milieu- en voedingsmiddelenindustrie. Van Beek ontwerpt... Lees meer