Tekst: Pieter van den Brand | Fotografie: Marco Vellinga
Leveranciers richten zich steeds meer op het stroomlijnen en finetunen van de eigen bedrijfsvoering. Een geoliede interne flow is cruciaal voor de leveringsbetrouwbaarheid. Een kijkje in de keuken bij elevatorspecialist Muller Beltex.
Tekst: Pieter van den Brand | Fotografie: Marco Vellinga
Rob van Goeverden en Willem van der Wouden geven een rondleiding door het moderne bedrijfsgebouw van Muller Beltex in Pijnacker. Het in januari 2022 betrokken pand is nieuw gebouwd. Er zijn kantoorruimtes, een magazijn met duizend pallet-plaatsen en een modern ingerichte werkplaats. En het gebouw is volledig energiezelfvoorzienend met op het dak 540 zonnepanelen, twee warmtepompen en een warmtekoudeopslagsysteem. De verhuizing gaf de elevatorspecialist, wereldwijd actief in 65 landen, een prima mogelijkheid de slag naar duurzaamheid te maken. Tegelijkertijd bood het de kans om de interne bedrijfsvoering en dienstverlening naar klanten toe ingrijpend te verbeteren.
“Het ERP-systeem is de basis, maar de kennis van onze mensen blijft de kers op de taart”technisch/ICT-specialist Rob van Goeverden
Naast de zware bovenloopkranen voor het efficiënt verwerken van de zware rollen elevatorband springt het grote aantal nieuwe machines voor het interne productieproces in het oog, onder meer om elevatorbanden te snijden en gaten in met staal versterkte banden te boren voor het bevestigen van elevatorbekers.
“Al deze machines hebben we zelf ontwikkeld en zijn custom-made. Er is er maar één van op de wereld”, zegt operationeel manager Van der Wouden. “Deze ponsmachine hier is veertig jaar oud, maar draait nog elke dag. Een half jaar terug hebben we er deze geautomatiseerde machine bijgezet om de elevatorbanden weer op te rollen. De nieuwe snij- en ponsmachines hebben onze slagkracht verder vergroot, zodat we efficiënter kunnen opereren. Ook kunnen we nu grootschaliger inkopen en hebben we minder snijverlies dan voorheen.”
De enorme kantelaar, wijst hij, is onmisbaar om de kolossale rollen elevatorband van een horizontale in een verticale positie te brengen. “De machine stond al heel lang op ons verlanglijstje, maar in ons vorige pand hadden we er de ruimte niet voor.”
Verderop staat een machine om gaten in elevatorbekers te maken. De kunststof elevatorbakken van het bedrijf hebben doorgaans een klantspecifiek gatenpatroon, om de vulling van de beker en de uitlading van het product te optimaliseren. “Dit is echt precisiewerk, het juiste patroon kan een wereld van verschil maken”, vertelt technisch/ICT-specialist Van Goeverden.
“Van elke klant weten we exact hoeveel gaten we in zijn elevatorbekers moeten ponsen. Dit patroon moet exact overeenkomen met de bestaande elevatorbekers om problemen bij de montage te voorkomen. Alle producttechnische kennis die het bedrijf over zijn klanten heeft, is direct beschikbaar vanuit het twee jaar terug ingevoerde Enterprise Resources Planning (ERP) systeem.
“Intern hadden we behoefte aan overzicht en nauwkeurigheid. Het ERP-systeem is groter en uitgebreider en is ook gekoppeld met de financiële administratie, die op een apart systeem draaide. We hebben nu beter inzicht in de eerdere orders van klanten. In het proces kunnen we nu veel tijdwinst boeken”, zegt Van Goeverden, die de implementatie van het ERP-systeem begeleidde.
“Onze interne flow gaat sneller en gestroomlijnder en we hebben ook de financiële gegevens paraat. Voorheen moesten we de oude orders doorspitten en mappen doorzoeken om enigszins in kaart te kunnen brengen wat we eerder voor een klant hadden gedaan. Voor ons is dit een enorme verbeterslag van onze bedrijfsvoering en daarmee van onze dienstverlening. Per klant hebben we met een paar drukken op de knop een totaaloverzicht van wat we hebben geleverd, opgesplitst per item en per prijs.”
Na de bestelorder van de klant begint een omvangrijk productietraject, waaronder de werkvoorbereiding. Voor een deel moet het bedrijf ook zelf onderdelen inkopen. In dit proces worden tal van kwaliteitscontroles uitgevoerd. “Zelfs verpakkingsdetails en transportdocumenten staan uitvoerig geregistreerd in het ERP-systeem. Alle informatie staat op een rij”, zegt Van Goeverden.
Een geoliede interne logistiek is voor Muller Beltex cruciaal, omdat het bedrijf rond zijn elevatoren een breed scala van componenten en applicaties levert en een uitgebreid assortiment van producttypes en -modellen biedt. “We bieden veel diversiteit en maatwerk. Dat maakt ons werk zeer complex”, zegt Van der Wouden.
“Klanten sturen doorgaans uitgebreide opdrachten in. We moeten er nauwgezet en met meerdere collega’s naar kijken en er heel scherp op zijn dat we een passende oplossing bieden. We weten exact wat voor producten een klant nodig heeft voor zijn elevatorproces en we kunnen garanderen dat alles wat hij heeft besteld voldoet aan zijn wensen. Bij eventuele problemen kunnen we voor 99 procent achterhalen wat er mis is en hoe dat komt, en hoe we de klant vervolgens kunnen helpen. Het komt regelmatig voor dat een klant een te korte elevatorband bestelt, omdat hij de diameter van een van de trommels is vergeten. Dat soort fouten kunnen we er nu snel uithalen. De snel toegankelijke kennis maakt het bovendien makkelijker voor de klant om productvernieuwingen door te voeren. Een klant kan niet alles weten, het is aan ons om hem adequaat te bedienen. Zo kunnen we ons onderscheiden in de markt”, zegt Van der Wouden.
De winst is niet alleen aan het ERP-systeem toe te schrijven, wil hij nog benadrukken. “Mede dankzij de inzet en expertise van onze medewerkers zijn we in staat het juiste product te leveren. De product- en klantkennis van ons team is enorm. We proberen deze kennis ook zoveel mogelijk te mobiliseren in ons bedrijfssysteem. Zoiets kan ook uitkomst bieden bij inspectiewerk en troubleshooting, als we bijvoorbeeld uit moeten zoeken waarom een elevator bij een klant opeens minder goed functioneert. Onze monteurs en operators in het veld kunnen op afstand alle documenten over een klant in het systeem kijken. De factor mens is belangrijk. Het ERP-systeem is beslist de basis, maar de kennis van onze mensen blijft de kers op de taart.”