Tekst: Leendert van der Ent | Fotografie: Marco Vellinga
Bij de aanschaf van een bulktransportinstallatie is het belangrijk om vroeg in het proces een indicatie te hebben van de afmetingen en de haalbaarheid van het project. “Wij hebben een online-rekenprogramma ontwikkeld waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen”, aldus Jur Lommerts, directeur van Jansen&Heuning in Groningen.
Tekst: Leendert van der Ent | Fotografie: Marco Vellinga
Het begint met bulkgoederen die per schip, trein of vrachtauto bij een bedrijf aankomen. Denk aan graan, aardappelen of meel. “Vervolgens moeten die de hoogte in om in een silo te kunnen worden gestort”, begint Lommerts. “Maakt het silo-ontwerp wel optimaal gebruik van de beschikbare ruimte? Is de hellingshoek van de band of ketting niet te groot? Welke consequenties heeft dat voor de grootte en de hoogte van het gebouw waarin het intern transportsysteem wordt geplaatst? Al deze vragen hangen met elkaar samen en hebben invloed op de eisen van het te installeren transportsysteem – en de prijs.”
Een goed voortraject is daarom het halve werk. “Steeds meer klanten beseffen dat”, zegt Lommerts. “Daarom hebben wij een berekeningsprogramma op onze website gezet, dat iedereen kan gebruiken. Je hoeft niet eens klant te zijn; zelfs registratie is niet nodig.” Met het programma kan een basisontwerp gemaakt worden met de benodigde dimensionering en motorvermogens van transporteurs. Er kan daarbij gekozen worden voor verschillende soorten product. Dat heeft namelijk gevolgen voor het type transporteur, dimensionering en motorvermogen. Als een gebruiker in het programma een transportmiddel selecteert en de ontwerpafmetingen invult, houdt het programma rekening met eisen zoals de maximale hellingshoek. Volgens Lommerts waarderen gebruikers de rekentool om transportbanden, schroeftransporteurs en elevatoren te kunnen dimensioneren. “Ze krijgen heel snel inzicht in de afmetingen en het benodigde motorvermogen’’, zegt Lommerts. Als bedrijven er toch niet helemaal uitkomen, kunnen ze altijd contact opnemen met de ingenieurs van Jansen & Heuning. Lommerts: “We hebben een enorm portfolio aan maatwerk cases. We zijn veel lastige situaties al wel eens tegengekomen.”
“Het is vaak niet zo moeilijk om eisen op papier te zetten, maar ze goed meenemen in een ontwerp is van een andere orde”Jur Lommerts, directeur van Jansen&Heuning in Groningen
Het berekeningsprogramma is alleen bedoeld voor een algemeen idee over het concept en een ruime schatting van de kosten. “Voor een daadwerkelijke Front-End Engineering and Design (FEED) studie, en zeker voor de detailengineering, zijn andere programma’s nodig”, zegt Lommerts. “Maar een globaal idee helpt alvast allerlei problemen te voorkomen. Denk aan de benodigde gebouwhoogte of verschillende productstromen die strikt gescheiden moeten blijven om contaminatie te voorkomen. Andere relevante aspecten zijn hygiëne en mogelijke stof-, geluids- en geuroverlast. Het is vaak niet zo moeilijk om eisen op papier te zetten, maar ze goed meenemen in een ontwerp is van een andere orde.”
Lommerts signaleert dat er tussen engineering en uitvoering steeds vaker een knip wordt aangebracht. In verband met deze trend, wordt Jansen&Heuning vaak al in een vroeg stadium betrokken bij projecten. “We kunnen alleen de engineering of alleen de toelevering verzorgen. Vaak is het in de engineeringsfase al een eis dat er bij meerdere partijen offerte aangevraagd wordt voor de realisatie. Geen enkel probleem. Maar met onze engineeringscapaciteit, onze eigen producten en de installatie daarvan hebben we ook alle benodigde disciplines in huis om een project van begin tot eind uit te voeren”, zegt Lommerts. “Zo blijft het financieel behapbaar en is de continuïteit gegarandeerd.”
Veel bedrijven zijn in hun intern bulktransport stapje voor stapje gegroeid naar een suboptimale situatie. “Dat is logisch”, weet Lommerts. “Bij elke groeistap kiezen ze de optimale deeloplossing. Niemand kan er iets aan doen dat de som van die deeloplossingen uiteindelijk niet meer optimaal uitpakt. Dat kan ertoe leiden dat er op een gegeven moment te veel handling nodig is. Dat is het moment om het systeem als geheel eens te gaan doorlichten, of te laten doorlichten, om te kijken of optimalisatie van het geheel mogelijk is.”
________________________________________________
Jansen&Heuning bouwt eigen band- en kettingtransporteurs, elevatoren, schroeftransporteurs en opslagsilo’s tot eindoplossingen in intern transport van bulkgoederen. Voor het berekenen van de dimensionering daarvan heeft Jansen&Heuning een rekenprogramma ontwikkeld dat door iedereen vrij te gebruiken is, zelfs zonder registratie. Het is te vinden op: https://www.jh.nl/nl/berekeningsprogramma.