Leverbetrouwbaarheid is van het grootste belang

icon.highlightedarticle.dark Management
Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Leverbetrouwbaarheid is van het grootste belang

Voor een serviceafdeling is leverbetrouwbaarheid en het (snel) beschikken over kwalitatief hoogwaardige maakonderdelen een must. De waarde van betrouwbare toeleveranciers is het afgelopen jaar meer dan ooit duidelijk geworden. Terwijl de pandemie een enorme impact op de wereldhandel, transport en logistiek had (en heeft), kwam Van Beek er relatief ongeschonden vanaf.

We deden gelukkig al veel zaken met lokale en regionale ­toeleveranciers. Toen een leverancier in Italië te maken kreeg met een verplichte fabrieks­sluiting, was dat voor ons dan ook niet direct reden tot paniek. Wél werd de procesmatige afhankelijkheid van onze toeleveranciers duidelijk, toen er geen motoren meer uit de Italiaanse fabriek kwamen. Gevolg? Oplopende levertijden, tot aan de dag van vandaag.

Hierdoor komt ook onze eigen productie onder druk te staan. Nu ­kunnen wij wel roepen dat we naar een ander gaan, maar die missen vaak de expertise. We weten wat we aan onze leveranciers hebben. Het gaat vaak om zakenrelaties van tientallen jaren, de meeste zien we ook echt als partners. Ze maken onderdelen voor ons die nodig zijn voor het productie­proces, hebben de expertise die wij van onze toeleveranciers verwachten en, niet minder belangrijk, ze leveren Van Beek-kwaliteit.

“Van woekerprijzen is gelukkig nauwelijks sprake”
Téan van Horssen, Teamleider service Van Beek

Dat maakt het ook mogelijk om te werken met een ‘flexibele schil’: als onze engineers omkomen in het werk, springen onze toeleveranciers bij. Dat is echt een verademing. Helemaal als er sprake is van ongeplande werkzaamheden en de werkdruk op de serviceafdeling het grootst is. Er zijn zelfs partners die bij spoedklussen hun eigen werk parkeren en ­meteen voor ons aan de slag gaan, zelfs buiten kantoortijd of als ze van een vrije dag genieten. Zoiets is onbetaalbaar. Het kostenplaatje bij spoedklussen is vanuit service-oogpunt dan ook van ondergeschikt belang. Maar van woekerprijzen is gelukkig nauwelijks sprake. Die eerlijkheid zegt veel over ons als procesindustrie.

Kortom: de kern voor een goed draaiende serviceafdeling is lever­betrouwbaarheid van kwalitatief hoogwaardige maakonderdelen, zeker als het spoedklussen ­betreft. Hierdoor kunnen wij op onze beurt onze afspraken met de klant ­nakomen.

Téan van Horssen,
Teamleider service Van Beek

Blijf op de hoogte en mis geen artikel

Inschrijven icon.arrow--dark