Tekst: Pieter van den Brand
Voor eindgebruikers en system-integrators ontwikkelde Van Beek een online tool om zelf een schroeftransporteur te configureren voor eenvoudige toepassingen. Doel: een snelle productie van machines met een scherp prijskaartje.
Tekst: Pieter van den Brand
‘Hallo, ik ben Sisca, uw online engineer’. Deze welkomstgroet staat op de website van Van Beek Schroeftransportsystemen. Prominent in beeld is het hoofd van een vrouwelijke engineer met een vriendelijke en deskundige blik. Wat volgt is een doorwrocht keuzemenu om de precieze specificaties van de gewenste schroeftransporteur in te vullen, van het model (koker, trog of omega), de uitvoering (keuze uit drie soorten materiaal), de lengte, de werkhoek en de doseercapaciteit tot de temperatuur en eigenschappen van het te transporteren product (viscositeit, stortgewicht, ATEX, enzovoorts).
Het systeem selecteert zelf de diameter en het aandrijfvermogen van de transporteur. Ook is het mogelijk de machine nog een RAL-kleur mee te geven in de huisstijl van het bedrijf. Linksonder verschijnt intussen doorlopend de voor al deze specificaties geldende totaalprijs van de schroeftransporteur en de levertijd in beeld. Een minieme wijziging doet de prijs stijgen of dalen.
De omega-uitvoering, van boven te openen dus makkelijker te reinigen, valt bijvoorbeeld duurder uit. Als deze exercitie is voltooid, heeft Sisca een projectdossier aangemaakt van de geconfigureerde transporteur. Tot slot is het mogelijk binnen één uur een offerte en een gerenderde 3D-tekening van het prototype in de mailbox te krijgen, om de machine nog eens van alle kanten te bekijken.
“Klanten komen vaak bij ons langs voor schroeftransporteurs voor uiteenlopende toepassingen”, licht directeur Perry Verberne van Van Beek de ontwikkeling van Sisca toe.
“Al onze kennis zit in dit systeem”Perry Verberne, directeur van Van Beek schroeftransport
“We bouwen op maat gemaakte, doorgaans complexe machines, geen standaard transporteurs. Onze sales-engineers kijken samen met de klant naar de oplossing die nodig is. In veel gevallen is dat ook de beste aanpak bij een klant die net iets speciaals wil. Daarnaast hebben we ook klanten die een eenvoudige oplossing nodig hebben. Daar zitten weinig toeters en bellen aan: een bepaald type product moet van A naar B en dan horizontaal of via een bepaalde hoek. Het behandelen van dit soort vragen hebben we met Sisca gedeeltelijk geautomatiseerd.”
“Ook deze groep klanten willen we een echte maatwerkoplossing bieden”, vervolgt Verberne. “Zo’n online-geconfigureerde transporteur wordt eveneens tot op de millimeter nauwkeurig gemaakt. We willen deze groep klanten graag aan ons binden, want het is een behoorlijk groot marktsegment. Voor onszelf betekent het dat we met Sisca de minder complexe projecten af kunnen vangen en een flink stuk engineering kunnen uitsparen”, verduidelijkt Verberne.
Op de achtergrond wordt tijdens het invullen van de configurator een volledig 3D CAD-model van de betreffende schroeftransporteur gegenereerd en eenmaal in Sisca geconfigureerd kan de transporteur zo de productie in. Voor de klant is het interessant want de machine kan snel geleverd worden. “Een uitgebreide prijslijst zou te statisch zijn en levert geen winstvoordeel op. Al onze kennis zit in dit systeem.” De naam is willekeurig gekozen, legt Verberne nog uit. “Sisca is gewoon een leuke naam en je kunt er het woord ‘configurator’ in zien.”
“Eenmaal in Sisca geconfigureerd kan de transporteur zo de productie in”Perry Verberne, directeur van Van Beek schroeftransport
Begin 2022 is Sisca live gegaan, beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Duits). De afgelopen maanden is met de bèta-versie van de machineconfigurator proefgedraaid door een aantal bestaande klanten, voornamelijk system-integrators, om voor hun eigen klanten calculaties te maken en offertes aan te vragen. “Het systeem is flink aan de tand gevoeld, maar werkt prima en is bijzonder klantvriendelijk”, vertelt Verberne.
“Onze klanten hebben nu een eigen portal waarin ze naar hartenlust en 24/7 configuraties kunnen maken, of ze nou in de VS, Australië of in het Verre Oosten zitten”, zegt Verberne. “Het verschil in tijdzone maakt niet meer uit. Klanten kunnen zo snel geholpen worden. Ze kunnen makkelijk een transporteur configureren en krijgen meteen een prijs en een levertijd. Veel klanten hebben in deze fase van een project niet meer nodig dan een globale inschatting van de kosten. Ze weten even voldoende. Ook kunnen ze meerdere files aanmaken, mochten ze voor hun project verschillende schroeftransporteurs nodig hebben. Natuurlijk blijven we altijd stand-by. Als gebruikers tijdens het configureren nog vragen hebben, kunnen we telefonisch meekijken.”
Verberne verwacht niet dat hij met Sisca meteen een heel regiment schroeftransporteurs gaat verkopen. “Sisca vormt de eerste ingang voor mogelijke kopers, maar biedt in onze ogen wel een belangrijke meerwaarde. Ik kan me ook voorstellen dat klanten die straks een tijdje met Sisca hebben gewerkt, wèl bestellingen gaan plaatsen. Maar dat moet nog blijken. Het zou echter wel eens snel kunnen gaan.” ●