🇺🇸 Boston, VS |
De papierindustrie is in zwaar weer en moet hard vernieuwen en diversifiëren om toekomstbestendig te worden. Gebeurt dit niet, dan raakt de sector nog verder in het slop, voorziet het Amerikaanse Lux Research. Het bureau wijst erop dat digitale media en elektronische communicatie in de afgelopen tien jaar hebben gezorgd voor een forse neergang in de pulp- en papierindustrie. Er is een investering nodig van ruim € 20 miljard om het tij te keren. In het nieuwste rapport ‘Diversification of the Pulp & Paper Industry’ tipt Lux Research hoe papiermolens succesvol kunnen innoveren in een krimpende markt. Kansen liggen in de verwaarding van papierpulp, dat steeds minder waard wordt, maar waar meer aan verdiend kan worden door er molded pulp product (MPP)-verpakkingen en nanocellulosepproducten van te maken. Hiervoor moeten dan wel goed afbreekbare coatings voor ontwikkeld worden, want MMP is goed doorlaatbaar en moet afgesloten worden om vochtopname te voorkomen. Een tweede route is om de pulp (in feite een biomassa) te splitsen in de bestanddelen hemicellulose en lignine, zogenaamde hernieuwbare bouwstenen voor onder meer kunststoffen of (brand)stoffen.