Cementterminal Calcia, gelegen in het 13de arrondissement van Parijs en met een verwerkingscapaciteit van 400.000 à 500.000 ton per jaar, maakt een snelle verzending van cement mogelijk. IBAU heeft deze terminal volledig uitgerust (gaande van ontwerp tot levering van apparatuur, montage, automatisering, inbedrijfstelling tot en met prestatietesten), met uitzondering van de burgerlijke bouwkunde en structuren. Het is een echt architectonisch hoogstandje. De cementterminal Ciments Calcia (Groupe Italcementi), gelegen langs de Seine, is gebouwd door Semapa, die behoort tot de belangrijkste in de regio Ile-de-France. ”Het is gelegen op een zeer strategische locatie in de buurt van de Parijse ring” ,licht Jerome Lestrincant, hoofd van de distributiecentrums van het bedrijf, toe. Deze terminal moet met haar unieke liggen en productie het mogelijk maken om de distributiecapaciteit van Calcia in Ile-de France met 20% te doen verhogen. De terminal bestaat hoofdzakelijk uit twee opslagsilo’s met een volume-eenheid van 5500 m³. De silo’s hebben een diameter van 20 meter en een hoogte van 37 meter. Daarnaast beschikt de terminal over een toren trap / lift, twee kantoorgebouwen, een laboratorium, twee lijnen voor het lossen van wagons en toegangswegen voor vrachtwagens. Onder elke silo werden twee stations voor het laden van camions geïnstalleerd. Deze stations zijn uitgerust met volledig geautomatiseerde weegbruggen die 24/24 functioneren. De bevoorrading verloopt per spoor (het centrum is verbonden aan het station van Austerlitz), voornamelijk voor cementfabriek Couvrot (Marne) Voor de levering in Parijs, wordt de logistiek van de laatste kilometers gewaarborgd door vrachtwagens. Hiervoor is het verkeer bestudeerd en is er beslist om de vrachtwagens in tegenovergestelde richting te laten van de spits, om zo files in de hoofdstad te voorkomen.