Dit proces, dat volgt na de pyrolyse, produceert een stofvrij, goed stromend en makkelijk te doseren granulaat dat direct kan worden ingezet voor de productie van nieuwe autobanden en andere rubberproducten.

Carbon black geeft autobanden hun zwarte kleur, stevigheid en levensduur. Nieuwe carbon black wordt gemaakt door koolwaterstoffen te verbranden tot roet. Het terugwinnen van de stof uit oude banden is duurzamer.

Maal-, agglomeratie- en droogstap

Maar na pyrolyse is de rCB nog niet klaar voor hergebruik. Daarvoor is nog een maal-, agglomeratie- en droogstap nodig. Die finishing levert een kwalitatief hoogwaardige gerecyclede Carbon Black (rCB) op, die is afgestemd op de eisen van banden- en rubberfabrikanten.

De maalstap kan met 2 verschillende maaltechnieken uitgevoerd worden, afhankelijk van de gewenste fijnheid van het granulaat: een Fluidized Bed Opposed Jet Mill TDG-luchtstraalmolen levert korrels op met een grootte van zo’n d99 (5-15 micron), de ACM impactmolen grovere korrels (d97 = 20-40 micron). Daarna wordt de carbon black geagglomereerd met een Flexomix verticale hogesnelheidsmenger of een horizontale high-shear mixer.

In de Flexomix wordt de rCB samen met een bindmiddel (meestal water) gedoseerd. Tijdens het proces wordt de flexibele wand van de mengkamer van buiten ‘gekneed’ zodat het product niet aan de binnenkant blijft kleven. De vochtige korrels komen er aan de onderkant uit. In de horizontale Pin Mixer zitten pennen op een centrale rotoras die een helix vormen die het product tegelijkertijd transporteert.

Pneumatisch transport naar wervelbeddroger

Deze mixer maakt sterke, dichte pellets die pneumatisch getransporteerd kunnen worden zonder kapot te gaan. Vervolgens worden de korrels gedroogd in een speciaal hiervoor ontworpen statische wervelbeddroger van Hosokawa Micron. De droger bevindt zich direct na de mixer.

Hete lucht wordt door de gaten van de geperforeerde plaat omhoog geblazen, wat voor een gelijkmatige verdeling van de korrels zorgt. Door de lichte helling komt het product geleidelijk in de koelzone terecht. Als laatste controlestap wordt de rCB gezeefd, en dan opgeslagen of verpakt.