Eeuwige strijd

icon.highlightedarticle.dark R&D
273 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Eeuwige strijd

The Brain Room is bij Van Beek de ruimte waar onderzoek, ­kennis en ontwikkeling bij elkaar komen. Innovaties zonder directe aanleiding worden alleen niet altijd warm ontvangen. Onbekend maakt onbemind. “Maar naar de iPhone was ook geen vraag.” Point made.

Michiel van Mourik (45) en Daan Mulder (22) | R&D en test engineers, Van Beek

Er is geen dag dat R&D niét bezig is met kennis vergaren. Het bezoeken van beurzen en seminars, speuren naar vakinhoudelijke informatie, testresultaten verzamelen, analyseren en oplossingen ontwikkelen. Innoveren is een continu proces om onderscheidend en van meerwaarde te zijn. Stilstaan is tenslotte achteruitgaan.

Een innovatie komt op twee manieren tot stand: gestuurd op aanvraag van een klant via verkoop, engineering of de afdeling service, óf op eigen initiatief zonder specifieke vraag. De eeuwige strijd ligt in de prioriteit­stelling van een innovatie. Het ontwikkelen van oplossingen op aanvraag van een klant of afdeling wordt als noodzakelijk en zinvol gezien. Antwoorden ontvangen ze liever gisteren dan vandaag. Het bieden van oplossingen zonder een specifiek vraagstuk wordt daarentegen niet meteen als zinvol of noodzakelijk gezien. Het heeft geen prioriteit, want er is immers niet naar gevraagd.

Een voorbeeld. Een opmerking van een klant heeft ertoe geleid dat we samen met een nieuwe leverancier op zoek zijn gegaan naar een universeel bruikbaar type vet voor het smeren en afdichten van transportsystemen. Na uitvoerig testen en een presentatie van de resultaten is deze verbetering op de plank blijven liggen. Terwijl tijdbesparende procesverbeteringen zoals berekeningen wél worden omarmd. Tijdwinst wordt dus wel gezien, maar niet het verschil tussen de vetten.

Het is moeilijk om het vasthouden aan geijkte bestaande processen en middelen te doorbreken. Het is jammer van de energie. Soms zitten mensen ‘gevangen’ in hun eigen gewoontes en werkwijzen. Als we dan vragen waarom iets ooit zo bedacht is, zet je ze aan het denken. Verandering heeft tijd nodig. Forceren heeft geen zin. De kracht van herhaling werkt wel. Want als de vraag zich herhaalt, weten ze ons snel genoeg te vinden. En wie weet, ligt het antwoord dan al op de plank.

Veel mensen, ook intern, hebben vaak geen goed beeld van wat wij doen. Ze denken dat ontwikkeling alleen maar geld kost en niets oplevert. Het lijkt inherent aan het vak. Maar wij denken graag out of the box. Dat is onze onderscheidende meerwaarde. Verandering is soms moeilijk. Maar is uiteindelijk niet alles ontstaan door innovatie?

Geschreven door

Logo van:Eeuwige strijd

Van Beek

Van Beek uit Drunen is de specialist op het gebied van hoogwaardige roestvaststalen schroeftransportsystemen en levert deze wereldwijd met name aan de chemische-, farmaceutische-, milieu- en voedingsmiddelenindustrie. Van Beek ontwerpt... Lees meer