We zien een toename van industriële automatisering, slimme service-apps, het Internet of Things (IoT) en machine-to-machine communicatie (M2M): machines die op afstand met elkaar verbonden zijn, informatie uitwisselen en data verzamelen. Processen verlopen hierdoor niet alleen sneller en efficiënter, maar het vermindert ook de kans op menselijke fouten. Gevolg? Een verbetering van de continue productiekwaliteit en een afname van zwaar fysiek werk. Alleen maar pluspunten! Toch?

Of vraagt al dit technologisch geweld om meer behoedzaamheid? Want wat betekent dit alles eigenlijk voor ons ambacht? Is er straks nog wel ruimte voor maatwerk en in welke vorm? Waar houdt het vakmanschap op en houdt het überhaupt op? Gelukkig is goed vakmanschap onvervangbaar, dus het zal wel loslopen. Wel zal het een ander soort vakmanschap worden, één waarbij kennis van robots steeds belangrijker wordt.

Ook Van Beek staat op dit gebied niet stil. Zo hebben wij onlangs een nieuwe ‘collega’ mogen verwelkomen: de lasCobot. Ideaal voor het lassen van veelvoorkomende vormen, maar zo’n robot is een hele uitdaging als het op maatwerk aankomt. We zijn dan ook volop aan het experimenteren geslagen. Maar daar blijft het niet bij.

Ook onze Dino bulkwagenbeladingsmachines worden klaargemaakt voor de toekomst met een ingebouwde wifi-connectie en buitendienstmedewerkers krijgen een slimme service-app tot hun beschikking. Zo kunnen ze voortaan op afstand de meest recente tekeningen van schroeftransporteurs, schroefwarmtewisselaars en bulkwagenvullers inzien en foto’s toevoegen. En dat allemaal zónder te schakelen met onze serviceafdeling of mechanical engineers. Handig, efficiënt en snel!

Toch zal de aloude buitendienst niet helemaal verdwijnen, slijtage-­onderdelen moeten nu eenmaal handmatig vervangen worden. De digitale revolutie betekent dan ook niet direct het einde van ­ambachtelijk ­vakmanschap. Het zal meer een ­toevoeging zijn op het gebied van ­efficiency en productkwaliteit, door het voorspellende karakter van slimme machines en een nóg beter afgestemd voorraadbeheer.

Téan van Horssen
Teamleider service Van Beek