CenTrax houdt transportband ArcelorMittal in het juiste spoor

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
36 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: CenTrax houdt transportband ArcelorMittal in het juiste spoor

ArcelorMittal Belgium kampte op haar locatie in Gent met fikse scheefloop bij 225 transportbanden met een totale lengte van 58 kilometer. De ontstane schade aan de banden, constructies en ongeplande stilstanden leidden tot hoge kostenposten, productieverlies en gevolgschade. Tim Vertriest, Reliability Engineer bij ArcelorMittal Gent, ging op zoek naar een oplossing: “Het CenTrax stuursysteem is als beste uit onze vergelijking gekomen en een structurele oplossing gebleken.“

Een storingsvrije transportband is voor een bedrijf als ArcelorMittal cruciaal. De afdeling Grondstoffen, Haven, Vervoer en Baanrecuperatie van ‘s werelds grootste staalproducent ter wereld verwerkt jaarlijks zo’n 10 miljoen ton aan grondstoffen. Deze logistieke tak zorgt voor het lossen van zeeschepen en het zorgvuldig scheiden en opslaan van aangeleverde grondstoffen in zogeheten grondstoffenparken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van havenkranen en afgraaf-en opwerpinstallaties. Bovendien beschikt de afdeling over een indrukwekkend netwerk van transportbanden, waarover grondstoffen als kolen, cokes, sinter, pellets, kalk en slakken hun weg vinden.

Scheefloop van transportband
Als materialen met een verschillende samenstelling over een band worden getransporteerd, kan onder meer door een wisselende afwerpparabool scheefloop ontstaan. Door deze scheefloop systematisch met behulp van een CenTrax Belt Tracker te corrigeren, kan een kettingreactie met mogelijk ernstige scheefloop, schade en stilstand worden voorkomen. Het CenTrax bandstuursysteem is aan bijna iedere bandconstructie aan te passen en door zijn robuuste, flexibele bouw uitermate geschikt voor zware bedrijfsomstandigheden, zoals die bij ArcelorMittal.

Volgens Vertriest, als Reliability Engineer verantwoordelijk voor Raw Materials Harbor, Transport & Recycling, kent de inmiddels verholpen scheefloop meerdere oorzaken. “De meest voorkomende oorzaken zijn problemen met rollen, decentrale belading op de band en hol ingelopen trommels. Ook uitlijn-problemen in het bandframe, vervuiling door problemen met schrapers, overbelading en een slechte afdichting van het opstortpunt, kunnen zorgen voor scheefloop.” Iets wat zijns inziens kan resulteren in mors, beschadiging van de transportband, bandframe en zelfs brandgevaar. De kans daarop is reëel, als de transportband tegen de afschermingen of omkastingen aanloopt.

Centrax Belt Tracker: no cure, no pay
Alex Budding, accountmanager bij TBK Group, vult aan: “Tijdens ons bezoek aan de Gentse staalfabriek bleken de door scheefloop geteisterde lijnen weliswaar te zijn voorzien van stuurrollen, maar deze hadden geen enkel effect. Na een grondige analyse van het scheefloopprobleem hebben wij aangegeven hoe wij dachten dat het probleem moest worden aangepakt. ArcelorMittal gaf de mogelijkheid om ons voorstel op basis van no cure no pay uit te voeren. Wij hebben onder meer een Centrax Belt Tracker op circa zeven meter voor de keertrommel geplaatst. Door de speciale montageconsoles en het in de breedte en hoogte verstelbare frame van de Centrax was de installatie snel afgerond.”

Direct na het opstarten van de transportlijn C-45 wordt de transportband door de CenTrax naar het midden gestuurd. Doordat de band nu centraal over de keertrommel loopt, komt deze ook in het midden onder het stortpunt. “Hierdoor wordt de band centraal beladen en is ook de scheefloop in het bovenpart opgelost. Eén enkel CenTrax bandstuursysteem zorgt ervoor, dat de transportband over de gehele lengte netjes in het midden blijft”, aldus Budding.

No-nonsense-aanpak
TBK Group gelooft in een goede, intensieve samenwerking met haar klanten en kijkt verder dan het probleem zelf. Een werkwijze die ook ArcelorMittal niet is ontgaan. “TBK heeft een leuke no-nonsense-aanpak en gerichte initiatieven om hun producten te kunnen testen op locatie. Zo hebben we samen een aantal oplossingen uitgewerkt voor plekken waar onze transportbanden geregeld scheefliepen. Momenteel testen we ook het door TBK nieuw ontwikkelde afdichtingssyteem Spill-Ex 2.0®. Dit is op een stortpunt gemonteerd, waar we de mors maar niet onder controle kregen. Ook dit product werkt prima”, zegt Vertriest. “Al zijn er ook punten geweest waar het stuursysteem van CenTrax in eerste instantie onvoldoende impact had om de bandsturing te verbeteren. TBK denkt dan heel sterk mee over wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ze laten de situatie niet rusten voordat het is opgelost.”

Volgens de maintenance manager onderscheidt TBK Group zich dan ook door gedreven, veiligheidsbewuste medewerkers, die graag meedenken en afspraken nakomen. Bovendien kwam de CenTrax belt tracker uit een door ArcelorMittal uitgevoerde vergelijking als beste uit de bus. ArcelorMittal vergeleek een zestal soortgelijke stuursystemen met elkaar en lette daarbij zowel op de effectiviteit als levensduur.

Vrijwel overal toepasbaar
Heeft u last van scheefloop en wilt u weten of CenTrax ook voor u een oplossing is? CenTrax is zo ontworpen dat het stuurrolsysteem in nagenoeg iedere transportbandinstallatie kan worden ingebouwd. Naast de standaarduitvoering is maatwerk altijd mogelijk. Onze technisch adviseurs analyseren graag uw specifieke situatie en denken mee in oplossingen.

Centrax websiteicon.arrow--dark

Geschreven door

Logo van:CenTrax houdt transportband ArcelorMittal in het juiste spoor

Centrax

Om scheefloop bij transportbandinstallaties te voorkomen bestaat er een structurele oplossing: CenTrax. Het CenTrax multi stuurrol systeem corrigeert scheefloop van transportbanden, zowel in het bovenpart als in het onderpart. Met... Lees meer