Van Beek transportschroef onderdeel van revolutionaire 3D-betonprinter

icon.highlightedarticle.dark Management
32 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Van Beek transportschroef onderdeel van revolutionaire 3D-betonprinter

Architect Zeeshan Yunus Ahmed maakt in zijn onderzoek aan de TU/e dankbaar gebruik van de kennis van Van Beek.

De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft de afgelopen jaren veelvuldig het nieuws gehaald met het 3D printen van beton. De universiteit wil samen met de bouwsector kennis ontwikkelen om herbruikbare betonproducten te printen. Zo rolde er in 2017 een nieuwe fietsbrug uit de revolutionaire 3D-betonprinter en werd afgelopen zomer in Nijmegen de langste betonnen 3D-geprinte voetgangersbrug (28 meter) ter wereld geplaatst. Op de achtergrond werkt Zeeshan Yunus Ahmed, onderzoeker aan de TU/e, aan een volgende stap: het 3D printen van versterkt beton. Voor het ontwikkelen van een prototype koos het onderzoeksteam van Ahmed onder meer voor een transportschroef en de kennis van Van Beek.

Wapenen van beton
Beton is een bros materiaal dat veel drukkracht, maar weinig trekkracht aankan. Om scheurvorming te voorkomen, is het daarom belangrijk om beton met betonijzer te wapenen. Dat voorkomt dat de fundering in het geval van een aardbeving of grondverzakking scheurt. Nu is het cement zoals gebruikt in 3D-printers veelal ongewapend en daardoor ongeschikt voor de bouw van grote of hoge gebouwen. “Wapening is nodig om beton bij elkaar te houden, maar met een betonprinter is dat niet mogelijk. Daarom mengen wij speciale vezels door het cement, die het beton de vervormbaarheid geven die nodig is voor een stevig gebouw. Tegelijkertijd houden de speciale vezels het beton bij elkaar, zodat het niet scheurt”, legt Ahmed uit.

Expertise
Voor het met vezels versterkte beton is een nieuw soort betonprinter nodig. Ahmed ging op zoek naar een manier om het beton te doseren, een van de belangrijkste factoren van een 3D-printer. Zeker in het geval van versterkt beton, waar een zo optimaal mogelijke dosering van het cement de stevigheid van gewapend beton garandeert. De onderzoeker kwam uit bij de transportschroeven van Van Beek: “Van Beek heeft een grote expertise op het gebied van transportschroeven. Ze waren direct enthousiast en bijzonder hulpvaardig, geïnteresseerd en gemotiveerd om bij te dragen aan vernieuwing.” Ook Joram van der Heijden, Sales Engineer bij Van Beek, is dankbaar dat de TU/e aanklopte bij Van Beek: “Het is voor ons heel belangrijk om onze kennis te delen met het voortraject van de industrie. We werken daarom graag mee aan projecten van opleidingen.”

Volgende stap
Naast de opgeleverde 3D-geprinte fietsbrug en -voetgangersbrug werkt de bouwsector momenteel ook aan 3D-geprinte huizen. Toch lijkt het massaal inzetten van 3D-betonprinters voor de bouwsector nog toekomstmuziek. “Het onderzoek kost veel tijd, eigenlijk zijn we pas net begonnen. Bouwen met beton gebeurt al eeuwen, gewapend beton gebruiken we zelfs al meer dan 150 jaar. Wij zijn deze nieuwe vorm van bouwen met 3D-betonprinters pas een jaar of vijf aan het verkennen.”

Nu het prototype van de nieuwe 3D-betonprinter van de TU/e zo goed als klaar is, wordt het tijd voor de volgende stap: een samenwerking met de bouwindustrie. Ook daar kan de expertise van Van Beek een rol in spelen.

Geschreven door

Logo van:Van Beek transportschroef onderdeel van revolutionaire 3D-betonprinter

Van Beek

Van Beek uit Drunen is de specialist op het gebied van hoogwaardige roestvaststalen schroeftransportsystemen en levert deze wereldwijd met name aan de chemische-, farmaceutische-, milieu- en voedingsmiddelenindustrie. Van Beek ontwerpt... Lees meer