Het programma van de Innovatiesessie van 8 maart 2011 nam je als toehoorder mee op weg in het vooruit kijken. Syntens presenteerde 49 in de praktijk geboren ideeën om te innoveren en dus vooruit te kijken. Allemaal ideeën die direct toepasbaar zijn (zonder moeilijke studies vooraf). Een sterk voorbeeld van vooruit kijken en hoe schijnbare bedreigingen (global warming) worden omgezet in perspectief voor de toekomst is Mercedes-Benz; zij presenteerde haar plannen voor het behouden van mobiliteit met toepassing van brandstofcellen en elektrisch aangedreven voertuigen. Kortom: een bijeenkomst die te denken geeft en stimuleert om (toekomst)gericht aan te pakken.’ aldus de heer Arco Biesheuvel van Kuipers Woudsend, deelnemer aan de Innovatiesessie. De innovatiesessie werd gehouden in het schitterende hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht. De ontvangst door Mercedes-Benz was, gelijk het niveau van hun voertuigen, van grote klasse. Interview publiekswinnaar Proces Innovatie Prijs De Innovatiesessie werd geleid door de heer Herman Poos, innovatiepromotor van Syntens. Na zijn openingswoord en dat van Daan Hoogwater, bestuurslid van onze vereniging, vroeg hij de heer Dirk Jan Dunsbergen, projectleider Machinefabriek Jansen & Heuning Bulk Handling Systems, naar voren voor een interview. In oktober 2010 (tijdens de beurs Industrial Processing) werd Machinefabriek Jansen & Heuning tot publiekswinnaar verkozen voor onze Proces Innovatie Prijs. Deze prijs behaalden zij met hun innovatief FIBC concept. Workshop: Hoe realiseert u meer omzet met het oog op nieuwe trends en ontwikkelingen? Door mevrouw Myrthe Hooijman en de heer Vincent Wouters. ‘De wind kunt u niet zelf veranderen, de koers en de stand van de zeilen wel’. Syntens helpt ondernemers met het realiseren van lagere kosten en nieuwe omzet in een veranderende markt. Aan alle deelnemers van deze workshop werd het zogenaamde stalenboek met als titel ‘49 Staaltjes slimmer werken’ uitgereikt. In dit boek biedt Syntens 49 praktijkvoorbeelden aan die kunnen helpen bij het versterken van de concurrentiepositie. Workshop: Hoe financiert u innovaties? Door de heer Jack van den Ameele, innovatieadviseur Syntens. Elke onderneming en organisatie is gedwongen te veranderen om aan de wensen van de markt te kunnen voldoen, om de concurrentiepositie te behouden of te verstevigen. De noodzaak wordt onderschreven door de definitie van waanzin: “Hetzelfde blijven doen en andere resultaten verwachten.” Dat gaat immers niet. Er moeten dus zaken veranderen en veranderingen hebben financiële consequenties. Presentatie Mercedes-Benz: Ontwikkelingen mobiel vervoer (trends) De heer Wout Benning van Mercedes-Benz Nederland nam alle deelnemers mee naar de toekomst. Aan bod kwam o.a.: - Nieuwe krachthulpbronnen - Elektronische zintuigen. - Rijden zonder gevaar. Tot slot verlootte Mercedes-Benz onder alle aanwezigen driemaal een weekend proefrijden in een Mercedes.