Wie bulkgoederen wil laden stelt zich al snel de vraag: open of gesloten belading? Grofkorrelige producten zoals kolen, cementklinker of steenslag worden vooral in open opleggers, wagons of scheepsruimen geladen. Hiertoe gebruikt men de open beladingsbalg. Dit type wordt gemaakt in lengtes tot 20 meter, en voor debieten tot ver boven 1000 T/u. Uiteraard altijd met het oogmerk de emissie van stof maximaal te beperken. Dit wordt mogelijk dankzij de speciaal ontworpen stofklok onderaan, in combinatie met het gepatenteerde “flow retarder system”. Beiden zorgen ervoor dat de valsnelheid van het product wordt gereduceerd, en bijgevolg ook de emissie van stof. Fijnere poeders of fijnkorrelige granulaten worden in silo opleggers of gesloten containers geladen via een gesloten beladingsbalg. Een conus op de uitlaatkop, voorzien van een rubberen afdichting, wordt op de vulopening van de tank geplaatst en beperkt het uittreden van stof. Voor een 100% stofvrije verlading, gebruiken we een gesloten balg met onderaan een opblaasbare afdichting. De uitlaatkop spant zich als het ware in de vulopening van de tank, en sluit die perfect af. Het laden van meel aan een tempo van 200T/u wordt hiermee mogelijk, en dit zonder stofemissie. De al dan niet geïntegreerde filtereenheid reinigt de lucht die bij het vullen, uit de tank of de container gedreven wordt. Producten die moeilijk vloeien, kunnen met een roterende verdeler veel beter in de tank gespreid worden. Vullingsgraden die 30% hoger liggen, zijn mogelijk. Op het einde van het laadproces verzekert de sluitconus, onderaan de balg, voor een perfecte afdichting. Dit keer geen stof meer dat op de oplegger valt bij het optrekken van de balg. Nieuw bij het laden van slijtende stoffen of voedingsproducten, is de laadtelescoop uitgevoerd met uitschuifbare buizen. Bij het laden van melkpoeder bijvoorbeeld, is hygiëne heel belangrijk en moet het geheel eenvoudig te reinigen zijn. Voor slijtende producten daarentegen moet de wand dan weer zo glad mogelijk zijn. Iedere hindernis geeft immers een versnelde slijtage. De telescoopbuizen kunnen eenvoudig van diverse slijtvaste lagen worden voorzien. Voor wie toch nog twijfelt tussen open of gesloten laden, kunnen we de gecombineerde beladingsbalg inzetten. Die garandeert maximale flexibiliteit : zowel silo opleggers als open opleggers kunnen via hetzelfde laadpunt stofvrij worden geladen. Verschillende ATEX uitvoeringen zijn mogelijk.