De nieuwe website van Van Beek is overzichtelijk, bondig en toepassingsgericht zodat bezoekers van de website snel vinden wat ze zoeken. Rene van Manen van ontwerpbureau Storm Solutions speelde een belangrijke rol in het proces naar de nieuwe site en geeft tips voor het opzetten van een succesvolle site. Tip 1: Gooi niet alles op je website “Bedrijven hebben vaak de neiging alles wat er over hun producten te vertellen valt op hun website te gooien”, vertelt Van Manen. “Door deze drang krijg je vaak ontzettend veel informatie op een website met tal van uitklapmenu’s. Maar zo raakt het overzicht al snel verloren.” “Het is heel moeilijk om alle vragen die een klant kan hebben over de producten op een website te beantwoorden en het ook nog eens overzichtelijk te houden.” Tip 2: Laat websitebezoekers niet aan hun lot over in een doolhof De oplossing is letterlijk simpel. De website hoeft alleen een samenvatting te geven van wat er zoal mogelijk is bij een bedrijf. Als er dan vragen zijn, is een telefoontje genoeg om die beantwoord te krijgen. “Een bedrijf als Van Beek wil zijn klanten juist persoonlijk helpen. Of het nou is om uitleg over een product te geven of voor hulp bij de after sales”, legt Van Manen uit. “Een bedrijf dat maatwerk levert wil zijn klanten niet aan hun lot overlaten op een website die aanvoelt als een doolhof. “ Tip 3: Mensen doen zaken met mensen, draag dat uit “Bij sommige bedrijven zie je een enorme betrokkenheid van de medewerkers. Dan vind ik het belangrijk die medewerkers ook in beeld te brengen omdat zij het bedrijf maken tot wat het is.”, legt Van Manen uit. “Zij zitten daar niet voor het geld, maar omdat ze goed werk willen leveren en passie hebben voor het vak. Laat op een website van een bedrijf met zo’n betrokken staf niet alleen producten zien, maar ook medewerkers terwijl ze aan de slag zijn.” Tip 4: Denk oplossings- en toepassingsgericht Houd een website bondig, overzichtelijk en toepassingsgericht. “Bezoekers van een site komen daar niet met de gedachte: ‘Ik heb product A of B nodig’, maar met de gedachte: ‘Hoe vind ik een oplossing voor mijn uitdaging?” vertelt Van Manen. “Websites dwingen bezoekers nog te vaak tal van producten aan te klikken terwijl zij geen producten willen zien, maar oplossingen. Ga uit van de oplossing en kom dan met het product.” Nieuwsgierig geworden hoe deze denkwijze bij de renovatie van de site van Van Beek heeft uitgepakt? Ervaar de website dan zelf via onderstaande link. Van Manen: Van verkoper tot communicatieduizendpoot Van Manen werkte na een reclameopleiding onder meer als verkoper en labelmanager. Uiteindelijk werd hij bij Suit Supply verantwoordelijk voor de buitenlandse expansie. In 2009 bracht Van Manen zijn ervaring en talent samen in Storm Solutions. Het bedrijf is een one stop shop op het gebied van communicatie, fotografie, filmproducties, grafische vormgeving, conceptontwikkeling, projectbegeleiding en managementoplossingen.

Geschreven door