Het RID rotorcontact waarschuwingssysteem van DMN-Westinghouse kan geplaatst worden om schade aan een doseersluis te minimaliseren en te waarschuwen voor mogelijke verontreiniging van het getransporteerde product wanneer de rotor contact zou maken met het huis of de deksels van de sluis. Ongeacht of het RID-systeem toegepast is op een snel-demontabele sluis met of zonder geleidestangen, blijft de sluis snel-demontabel. Door de rotor te isoleren van huis en de deksels van de sluis kan de elektrische weerstand gecontroleerd worden. Zodra een verandering in de weerstand optreedt, wordt dit gesignaleerd en moet de aandrijving onmiddellijk stilgezet worden. De directe aandrijving wordt afgescheiden door de koppeling, die voorzien is van een isolerend polyurethaan verbindingsstuk. De contactpunten voor de elektrische aansluiting zitten aan de aandrijfzijde en de controle vindt plaats door een versterker. Deze geeft een onmiddellijk uitgaand signaal ingeval van enig contact tussen de rotor en het huis of de deksels en is voorzien van een faalveilig toezicht. De versterker wordt separaat geleverd. Het RID systeem is zeer eenvoudige van opzet. In feite wordt de rotor afgescheiden van de rest van de sluis. Wanneer de rotor het omhulsel raakt, wordt er contact gemaakt wat doorgegeven wordt aan de systeem controle. Meer is niet nodig. DMN doet dit door gebruik te maken van hoge kwaliteit elektrische geïsoleerde hybride lagers die bovendien nog een aantal andere voordelen hebben.

Geschreven door