Eind 2017 is de Europese suikermarkt geliberaliseerd wat een grote impact heeft op de suikerindustrie. Antwerpen is de absolute suikerhaven zo blijkt uit cijfers. Euroports neemt daarbij een belangrijke rol op. Ze investeerde in haar suikerterminal, in de haven van Antwerpen, om de komende jaren te kunnen inspelen op de verwachte groei van haar klanten. De opslag- en behandelingscapaciteiten werden sterk uitgebreid om de kwaliteit van de bewerking van de goederen nog verder te verhogen. Met een behandelingsvermogen van 635.000 ton per jaar is Euroports nu de grootste suikerterminal in Europa. Om deze target te bereiken moest de zeefcapaciteit verdubbelen. Euroports deed hiervoor beroep op Motogroup. Euroports is één van de grootste Europese havenbedrijven. De groep behandelt jaarlijks meer dan 50 miljoen ton droge bulk en stukgoed en heeft 26 terminals in Europa en Azië. In 2017 heeft het bedrijf een stevige upgrade van zijn terminal in Antwerpen doorgevoerd. Zo kwamen er onder meer nieuwe losputten voor vrachtwagens. Een losstation voor treinwagons en is er geïnvesteerd in metaaldetectie en zeven, zodat de kwaliteit van de suiker gegarandeerd blijft. De terminal beschikt ook over een vergund labo voor kwaliteitscontrole en gebruikt de modernste ITsystemen voor het volgen van de producten. Motogroup verbouwde de installatie waardoor Euroports zijn zeefcapaciteit kon verdubbelen. Installatie zeefcapaciteit De nieuwe installatie staat, voor het grootste deel naast de bestaande productiehal. Deze werd in een eerste fase volledig gemonteerd, zodat de productie stilstand zo minimaal mogelijk bleef. In de 2 fase werd de oude zeefinstallatie uitgebroken en de verbinding gemaakt naar de nieuwe zeefinstallatie. Hierdoor was de stilstand beperkt tot enkele weken. Werking suikerinstallatie De suiker komt toe in vrachtwagens of treinwagons en wordt gelost. De witte zoetmaker wordt via een transportband van het suikergebouw naar het opzakgebouw gebracht en in een elevator gestort. Deze transportband is 1200mm breed en kan 600 ton suiker per uur transporteren (oude transportband 300 ton/ uur). Bij het ontwerp van de transportbanden werd extra aandacht besteed om mors te vermijden. Nadien wordt de suiker via een andere transportband naar een verdeelklep gebracht. Deze klep verdeelt de productstroom over twee Spaleck zeven. De functie van deze twee zeven is om grote klonters en vervuiling uit de suiker te halen. De flip flow zeven bestaan uit dubbele dekzeven waar bovenaan de grote materiaalfracties tot 10 mm worden gescheiden en onderaan de kleinere fracties tot 3 mm. De Spaleck zeven bestaan uit een dynamisch frame, een vast frame en zeefmatten. De relatieve beweging van beide frames ten opzichte van elkaar, bewerkstelligt een zogenaamd “trampoline-effect” van de zeefmatten. Dit heeft als voordeel dat het product niet blijft kleven aan de matten en er hoge versnellingskracht tot wel 50g op de zeefmatten mogelijk is.