Eind 2020 klopte Cantillana nog eens aan bij Lybover – dit keer voor een reeks aanpassingen-op-maat aan een bestaand meng- en weegsysteem. En dus trokken we met een dedicated team naar Frankrijk. Naar Cormeilles-en-Parisis, om precies te zijn. Op de site in Cormeilles-en-Parisis worden beton en mortels geproduceerd op maat van elke klant. Het droog rivierzand wordt gestockeerd in 4 silo’s met 4 verschillende fractiegroottes. Het zand wordt telkens om beurt uitgestort op een transportband en gewogen. Cantillana vroeg om een nieuw systeem te ontwerpen waar de 4 fracties simultaan gewogen kunnen worden. Daarna wordt de gewenste hoeveelheid naar de menger getransporteerd. Wachttijden worden zo tot een minimum beperkt. Tijds- en efficiëntiewinst door simultaan wegen en storten Pieter De Meyer (Technical & Maintenance Engineer bij Cantillana) geeft uitleg bij het project: “Met deze ombouw zijn we niet over een nacht ijs gegaan. We hadden een duidelijk idee voor ogen. In combinatie met een correcte uitvoering kon zo de vooropgestelde tijds-en efficiëntiewinst ook effectief gerealiseerd worden. De silo’s konden niet verplaatst worden en dus moesten de weeghoppers een plaats vinden binnen de bestaande lay-out. Weeghoppers werden op maat ontworpen en geproduceerd bij Lybover BULK in Brugge. Stephen Gosiau: “Voor de integratie van de vier weeghoppers was een reeks bijkomende aanpassingen nodig. De uitbreiding naar onderen toe maakte de bestaande transportband immers onbruikbaar.” Het Lybover-team ontwierp een nieuwe transportband die zo geconstrueerd is dat de zandfracties zonder verlies en volledig stofdicht vervoerd worden. De overkapping is daarbij essentieel, tegen insijpeling van water. Via een nieuwe elevator brengt een nieuwe transportband het zandmengsel naar de bestaande menger. Voor de menger werd nog een op maat gemaakte buffer hopper geïnstalleerd. Geen productiestilstand door optimale planning Stephen Gosiau: “In afwachting van de definitieve installatie en integratie van de weeghoppers werd aftakking mogelijk gemaakt door gaten in de silo’s.” Omdat de silo’s voor deze voorbereidende werken leeg moesten zijn, werd deze eerste fase uitgevoerd tijdens de geplande productiestilstand in de kerstvakantie. Naast de integratie van de weeghoppers, de transportband en de elevator werden ook verderop in het proces nog verbeteringen doorgevoerd. Voor het zand en het cement in de menger geraakt, worden bijvoorbeeld nog additieven toegevoegd. Dit manueel stortpunt werd ook herbekeken. Een extra transportband zorgt voor de toevoer van additieven. Een laatste optimalisatie betreft een onderhoudsplatform voor de transportband van de elevator naar de menger. Zo kunnen inspectiewerken en onderhoudswerken op hoogte op een veilige manier en zonder het inhuren van extra materiaal zoals een hoogtewerker uitgevoerd worden. In de nabije toekomst wil Cantillana een tweede menger opstarten in het hoofdgebouw met dezelfde capaciteit. Daarom werd het weeg- en transportsysteem berekend om deze 2 mengers in de toekomst te kunnen bevoorraden. De omschakeling van de oude naar de nieuwe lay-out zal plaatsvinden na de integratie van de derde transportband en zal geen enkele impact hebben op de productie.

weegsysteemtransportsysteem