Sekisui Polymatech Europe BV is sinds kort gestart met de massaproductie van thermische interfacematerialen voor batterij- en aandrijflijnfabrikanten in de automobielsector in hun nieuwe productievestiging in Roermond, Nederland. Er is veel vraag naar deze producten vanwege de opkomst van hybride en elektrische voertuigen, waarbij warmteoverdracht steeds belangrijker wordt.

De productievestiging is de eerste in zijn soort in Europa, met productielocaties die voorheen alleen in Azië waren gevestigd. J-Tec Material Handling werd gekozen als partner voor dit project, dankzij hun uitgebreide knowhow en de relatie die het de afgelopen jaren heeft opgebouwd met Sekisui via verschillende business units. René Venner - Productiemanager Sekisui Polymatech Europe: “De mogelijkheid om kant-en-klare oplossingen aan te bieden was de belangrijkste reden om voor J-Tec te kiezen. Het was een primeur voor Sekisui Polymatech om een nieuwe fabriek in Europa te bouwen. Het was dan ook een moeilijke klus om leveranciers te vinden voor elk afzonderlijk onderdeel van onze productielijn. Ons zusterbedrijf Sekisui S-Lec, die reeds een lange geschiedenis heeft met J-Tec, heeft ons geïntroduceerd. Het vertalen van ons concept in technische mogelijkheden en het voorstellen van betere oplossingen, hebben ons overtuigd voor J-Tec te kiezen. " Hoewel het erg complex is, heeft J-Tec een state-of-the-art oplossing kunnen bieden voor Sekisui Polymatech Europe. “De producten die onze klant gebruikt, hebben allemaal heel verschillende producteigenschappen; het ene product is zeer vloeiend, het andere is sterk brugvormend, schurend of zeer stroperig. Om ervoor te zorgen dat elk product een optimale doorstroming behoudt, hebben we een speciaal ontwerp van de schroef en trechter, keramische bochten en een combinatie van trillingen en fluïdisatie als extractiehulpmiddelen gebruikt.” Om thermische interfacematerialen te produceren, had Sekisui Polymatech Europe een zeer hoge doseernauwkeurigheid en een gesloten stikstoftransport nodig om te voldoen aan de ATEX-voorschriften.

Naast al deze technische uitdagingen, werd een zeer korte time-to-market als kritieke factor beschouwd tijdens de uitvoering van dit project. Om deze strikte deadline te halen, werden delen van de installatie in productie genomen, terwijl andere onderdelen nog in aanbouw waren. Het naast elkaar bestaan van productie en bouwactiviteiten in hetzelfde gebied creëerde de behoefte aan een nauwgezette planning om het vereiste veiligheidsniveau ter plaatse te behouden. Samengevat bestond de scope van J-Tec uit het ontwerp, de aanschaf en installatie van de grondstofbehandeling, pneumatisch transport, stikstofsysteem, mengers en pers voor de productie-installatie. In de komende maanden zal J-Tec zijn scope verder uitbreiden door ook een verpakkings- en palletiseersysteem aan te bieden.

Pneumatisch transportsysteem met gesloten lus

Een van de belangrijkste producten die ter plaatse worden gebruikt, is metallisch vulmiddel. Dit product heeft een zeer hoog risico op stofexplosies en is zeer ontvlambaar. Door stikstof, een inert gas, te gebruiken in een pneumatisch transportsysteem met gesloten lus, wordt het risico op explosie geëlimineerd. Het zuurstofniveau wordt constant op 2-4% gehouden, wat lager is dan de lagere zuurstofconcentratie (LOC) van metallisch vulmiddel, wat betekent dat het product niet kan ontbranden. Een van de redenen waarom J-Tec met dit project werd bekroond, was vanwege hun expertise op dit gebied. J-Tec heeft een lange geschiedenis in het ontwerpen en bouwen van pneumatische transportsystemen met gesloten lus waarbij stikstof wordt gebruikt. Het regelsysteem en de nauwkeurige berekeningen van pneumatische transportparameters hebben geresulteerd in een gesloten systeem met minimaal stikstofverbruik, aangezien het in staat is om het meeste gebruikte stikstofgas terug te winnen.

Het gebruik van stikstof in plaats van zuurstof brengt natuurlijk verschillende risico`s met zich mee, waaronder verstikkingsgevaar. Lekkage van stikstof kan resulteren in een verminderde zuurstof in het productiegebied. Door een volledig luchtdicht systeem te combineren met de vereiste veiligheidsmetingen voor zuurstof en stikstof wordt het risico geminimaliseerd. Een ander interessant kenmerk is de stikstofgenerator speciaal ontworpen voor deze installatie. In plaats van vloeibare stikstof te kopen en ter plaatse te verdampen, kan Sekisui Polymatech Europe ter plaatse stikstof produceren. Dit heeft verschillende voordelen; het is een compacte en economische oplossing, aangezien de zuiverheid van de stikstof indien nodig kan worden aangepast, wat uiteindelijk leidt tot verlaging van de operationele kosten.

FabrieksbouwInstallatiebouw