Trilmachines zijn vanouds populair bij handling van poeders en granulaten. De ontwikkeling van de triltechnologie uit zich in steeds innovatiever maatwerk. Kijkje in de keuken bij VDL in Uden.

Tekst: Pieter van den Brand | Fotografie: Marco Vellinga

Gedreven en enthousiast geeft sales-engineer Erik Schipper van VDL Industrial Products een rondleiding door de fabriek van het concern in het Brabantse Uden. De productielocatie is onderdeel van VDL Systems, maar Schipper is er kind aan huis vanwege de trilmachines die VDL Industrial Products er laat bouwen voor zijn klanten.

In eigen hand

In de eerste fabriekshal staan grote lasersnij- en ponsmachines voor het voorbereiden van de rvs-onderdelen. In de las- en montagehal ernaast liggen verspreid uiteenlopende basisframes van trillers uitgestald. Bij een ervan is het skelet van een trilmachine al zichtbaar. De volledige productie van trillers vindt plaats in de fabriek in Uden. Oftewel in eigen hand, benadrukt Schipper. “Alleen zo kunnen we de kwaliteit bewaken. Klanten kunnen bovendien makkelijk langskomen, zodat we hun wensen goed in het ontwerp en de engineering mee kunnen nemen en ze de bouw van hun trillers kunnen volgen. We hebben hier eigen testtrillers staan waarmee we de benodigde capaciteit van de machine kunnen bepalen en de stromingseigenschappen en het gedrag van het product kunnen vaststellen.”

Onbeschadigd en schoon

In de volgende hal staat een drietal lange afgesloten transporttrillers opgesteld, bijna gereed om naar de klant af te reizen. Verderop prijkt een manshoge trilmachine, bedoeld om productstromen te spreiden voor een betere verwerking in het proces. Om condensvorming van poeders te voorkomen, is de trilgoot eronder uitgerust met een verwarmingssysteem. In het midden van de hal staat een test-triller met zeefdekken met verschillende gaten. Schipper laat met één druk op de knop zien dat de machine feilloos gekleurde kunststofkorrels op grootte kan scheiden. “Trillers zijn onveranderd populair”, zegt Schipper, die dertig jaar ervaring in de machinebouw heeft. “Producten blijven onbeschadigd en schoon”, wijst hij op de gepolijste trilgoot, “en het product komt gelijkmatig bij de volgende processtap aan. Bij plakkerige productstromen voorkomt een triller dat er breuken ontstaan.”

Een triller blijft altijd maatwerk, elke machine wordt opnieuw getekend en geen enkele oplossing is hetzelfde’
Erik Schipper van VDL Industrial Products

Maatwerk

Trillers blijven niet alleen onmisbaar voor het transport van poeders en granulaten, maar ook om producten te zeven, te mengen, te spreiden, te doseren en te ontwateren. Vaak hebben trilmachines een combinatie van deze functies. “Een triller blijft altijd maatwerk”, zegt Schipper. “Je kunt ze niet uit de catalogus kopen. Elke machine wordt opnieuw getekend. Geen enkele oplossing is hetzelfde. De capaciteit van de triller en het soort trillingen dat je nodig hebt, is afhankelijk van de eigenschappen van het product. Op het succesvol functioneren van trilmachines is een veelvoud van factoren van invloed en dat vergt een expertise die je alleen verwerft door jarenlange praktijkervaring. Hier in Uden is meer dan twee decennia aan tril-expertise in huis.”

Direct en indirect

Van het brede palet van triltechnieken levert VDL Industrial Products verschillende typen trillers. Veelgebruikt zijn indirect aangedreven trillers met bladveren. Bij dit type triller bestaat de aandrijving uit twee onbalansmotoren aan weerszijden van de machine. De motoren bewerkstelligen een evenwichtig krachtenveld dat aan de trilgoot een diagonale trilbeweging afgeeft, terwijl het onderframe niet trilt. Dat maakt deze triller zeer geschikt voor het transport van producten over een trilgoot. De bladveren zijn nodig voor de trilbeweging. “Indirect aangedreven trillers gebruiken minder energie en ze geven minder trillingen door aan de omgeving vergeleken met direct aangedreven machines”, legt Schipper uit. Voor het doseren van bulkgoed uit silo’s en bunkers zijn direct aangedreven magnetische trillers een prima oplossing. Het elektromagnetisch veld binnen de aandrijving zorgt ervoor dat de machine soepel en nauwkeurig beweegt, om het product met de juiste snelheid te doseren.

Producten blijven ­onbeschadigd en schoon en komen gelijkmatig bij de volgende processtap aan
Erik Schipper

Gaas

In met name de levensmiddelenindustrie neemt de interesse in bespanningen van gaas over het zeefdek van de triller toe, naast de gangbare toepassing van geperforeerde platen en wedge wire. Dat laatste is iets dikker gaas met brede spijlen, al dan niet in de vorm van uitneembare dekken. Het flexibele gaas blijft aangespannen met persluchtcilinders. “Door gaas te gebruiken”, verduidelijkt Schipper, “blijft er zo min mogelijk product achter en dat scheelt tijd in onderhoud. Ook kun je een bespanning met gaas sneller verwisselen, en hiermee is de downtime van de productie eveneens korter.”

Technologie-ontwikkeling

Echte trends zijn moeilijk op een rij te zetten, geeft Schipper aan. “Eigenlijk komen voor alle typen trilmachines aanvragen binnen. In de kunststofrecycling zie je een groeiende vraag naar ontwateringstrillers. Kunststof wordt gewassen om etiketten en verontreinigingen te verwijderen. Afnemers eisen een droog product. De kwaliteit van het recyclaat is cruciaal voor de prijs.” De voortschrijdende technologie-ontwikkeling levert het bedrijf bijzondere projecten op. Een aantal jaren terug ontwikkelde het bedrijf een zeeftriller voor het scheiden van maïskorrels en ‘fines’, fijne schilfertjes die tijdens het transport ontstaan. De opdrachtgever had hoge eisen: de triller moest dertig ton maïs in een uur aan kunnen en het eindproduct mocht niet meer dan 1% aan fijne deeltjes (< 3,35 mm) bevatten. Om de benodigde capaciteit en het gevraagde zeefresultaat te garanderen, werd de zeeftriller dubbeldeks uitgevoerd met een breedte van 1,5 meter en een lengte van 5 meter. De volledig stofdichte triller voert de fines direct af naar een bigbag. “Dankzij de dubbeldeksuitvoering waren we in staat de capaciteit van de triller te verdubbelen en konden we de machine bovendien kwijt in de beperkte ruimte daar in de fabriek”, vertelt Schipper. Doordat het product nu een intensieve extra zuiveringsstap ondergaat, kan de producent bij zijn afnemers een hogere prijs bedingen, omdat de kwaliteit van hun producten eveneens toeneemt. De klant verdiende de investering in de zeeftriller binnen twee jaar terug. “Een dubbeldeksuitvoering is vrij uniek. We hebben nu in de praktijk aangetoond dat het kan. In het begin was er veel scepsis bij de klant of we wel zouden slagen. Nadat hij de eerste testen had gezien, ging hij enthousiast naar huis.”

________________________________________________

H-FLOW: slim transport en zeer nauwkeurige productdosering

In de fabriek in Uden wordt ook een recent paradepaardje van VDL Industrial Products geproduceerd: de H-FLOW. De naam verwijst naar de in eigen huis ontwikkelde ‘horizontal motion’-techniek. De machine doet denken aan een triller, maar verplaatst het op de goot gestorte product door het op repeterende wijze te verschuiven. Dat gebeurt zo, dat de volledige productlaag intact blijft. De samenstelling van het productmengsel – die nauw luistert bij onder meer medicijnen en melkpoeders – blijft constant. Ontmenging van dit type producten is uit den boze. De producthoogte kan tijdens het transportproces met sensoren worden gemeten. Ook de regeling van de aandrijving wordt continu bijgestuurd, om de schuifbeweging zo constant mogelijk te houden, wat een uiterst nauwkeurige dosering oplevert. Daarnaast geeft de machine geen schade aan breukgevoelige producten. De transport­richting van de machine is met één druk op de knop om te draaien, om in het geval van meerdere productielijnen eenvoudig van lijn te kunnen wisselen. De H-FLOW-machine is al bij een dertigtal klanten in uiteenlopende sectoren in gebruik.

Trilmachine