De vele moeite die Machevo& Bulk Vereniging zich had getroost om leden naar de ALV te trekken, werkte. 80 mensen kwamen 24 november j.l. naar TNO in Eindhoven. Allereerst ging het natuurlijk om de stand van zaken binnen de vereniging. De cijfers werden toegelicht en na wat positieve discussie goedgekeurd. Vervolgens mocht het recordaantal nieuwe leden zich presenteren. Wel handig om zo in vogelvlucht te zien wat een ieder zoal bezighoudt. Vervolgens vertelde een enthousiaste Lex Wolters van VNU Exhibitions over de Industrial Processing van 2012. De beurs wordt groter dan voorgaande edities, namelijk 6000m2 (was 5400m2). Op dit moment (eind november 2011) is daar al 4000 m2 van verkocht aan 112 deelnemers, waarvan 50 nieuwe. Het streven is naar in totaal 200 exposanten. Er komt weer een speciaal Machevo-Paviljoen om leden low budget kennis te laten maken met beursdeelname. De uit 2010 geleerde lessen worden in 2012 toegepast om meer uitstraling te geven en het paviljoen zijn centrale positie aan het gangpad in Hal 11 recht te doen. TNO Ronald Visschers hield een algemene inleiding over TNO. De trends waar ze zich mee bezighouden: Self Driven Health en Welness; Convenience en natuurlijk Sustainabality. Het eerste wordt vooral ingegeven door Amerika, waar men vooral steeds gezonder wil eten: “Niet alleen vanuit allergieën maar ze verzinnen bijvoorbeeld zelf dat (te veel) gluten niet gezond is en zoeken naar alternatieven.” Convenience draait om aspecten als vocht, hoe kun je bijvoorbeeld brood langer bewaren, maar ook of het uiterlijk wel overeenstemt met wat in die verpakking zit. Bij Sustainability komt weer even het broodvoorbeeld langs. “50 procent van de broodproductie komt niet in de mensenmaag terecht.” TNO wil graag met alle partijen samenwerken om zo ideeën op toe doen die haar kennisgebied kunnen versterken. “Exclusief en als partner.” Insteek is de ‘economy of numbers’, in plaats van de tot nu toe gebruikelijke ‘economy of scale’. “Van grotere productieplants naar slimmere productieplants.” Na de algemene presentatie kregen de deelnemers een deelpresentatie over FoodLab en een over Rapid Manufacturing. Vooral het laatste maakte diepe indruk. Vol enthousiasme vertelde Kjeld van Bommel hoe ze met een 3D-printer snel en precies foodproducten maken. Niet meer een mal gieten en eindeloos fabriceren om een eerste prototype na drie maanden klaar te hebben. Het is een kwestie van de printer instellen en vervolgens zijn werk laten doen. Na een á twee dagen is een kunststof component dan klaar. Of, zoals bij TNO ‘Innovation for life’ in Eindhoven: de chocolade logo’s liggen klaar, geprint met Nesquick………..