Wormwiel binnen de industrie

icon.highlightedarticle.dark Tech & Productie
255 bekeken Laatste wijziging: 8 mei 2023
Article image of: Wormwiel binnen de industrie

Een eeuwenoude techniek toegepast binnen innovatieve toepassingen. Wordt het wormwiel dan niet enkel gebruikt in de “goedkope machines”?
Budget technisch gezien is het wormwiel in veel gevallen de meest interessante oplossing. Echter is dit dan de juiste techniek voor uw applicatie?

De eeuwenoude uitvinding
De techniek van een wormwielaandrijving komt voort uit een uitvinding van Heron van Alexandrië die rond de 1ste eeuw na Christus zijn oorsprong vindt.

Het wormwielmechanisme wordt gevormd door, hoe vanzelfsprekend, een worm en een wormwiel. De worm, de meeste gevallen het aangedreven component, draait rond en via de spiraalvormige tanden wordt het wormwiel aangedreven.
De verhouding tussen de spiralen van de worm en het aantal tanden van het wormwiel bepaalt uiteindelijk de ratio van een wormwielaandrijving.

Een techniek met voor- en nadelen
Nadeel: De wormwielaandrijving staat algemeen bekend om zijn slechte rendement. Hierdoor moet je dus soms een grotere elektromotor selecteren om de verliezen te compenseren.

Voordeel: In de basis is de wormwielaandrijving (zie eeuwenoude techniek) een stuk eenvoudiger dan een vergelijkbare kegelwiel- of planetaire aandrijving, dit zorgt voor lagere fabricagekosten en dit is dus ook de reden dat de aanschafprijs voor de machinebouwer een stuk lager ligt dan de alternatieven.

Voordeel: Een wormwielaandrijving is een stuk stiller dan een vergelijkbare planetaire aandrijving en een kegelwiel, dit vanwege de schuine vertandingen, waardoor “het zingen” (bij bepaalde frequenties) van de overbrengingen een stuk minder hoorbaar is. Aanvullende opmerking: kies voor een fabrikant met geharde en geslepen tandwielsets voor een lager geluidsniveau en een beter rendement.
Voordeel: De wormwielaandrijving kan door zijn unieke ontwerp een zeer hoog koppel overbrengen binnen een beperkte ruimte.

Voor en nadeel: Door het ontwerp van de wormwieloverbrenging is het mogelijk om een bepaalde zelfremmendheid te bewerkstelligen. De overbrenging kan bij een dynamische zelfremmendheid, in principe, niet worden aangedreven vanuit de niet-aangedreven zijde. Biedt de overbrenging een statische zelfremmendheid dan is er een beperkte mogelijkheid om de wormwiel als remmend onderdeel te gebruiken.
Een goede selectie is van belang om de juiste oplossing te vinden.

Creatief met oplossingen
Kegeltechnologie en combineren met andere reductoren. Het is mogelijk om tandwiel- en wormwiel technologie te combineren om een grotere ratio te verkrijgen met behoud van een aanvaardbaar rendement.
Ook kan je een wormwielreductor koppelen aan de input van een standaard tandwiel- of een planetaire reductor om zelfremmendheid voor de totale combinatie te creëren.
Daarnaast zijn er veel mogelijkheden op het gebied van montage, verkleinen van speling, verbeteren van geluidsniveau, aanvullende koeling en een groot aanbod aan meegeleverde accessoires om de wormwielaandrijving specifiek te selecteren om te voldoen aan de eisen voor uw applicatie.
Dit alles maakt van een wormwielaandrijving een ideale combinatie tussen budget en functionaliteit.

Watch article videoicon.arrow--dark Meer zienicon.arrow--dark

Geschreven door

Rossi BeNeLux B.V.

Rossi BeNeLux B.V. is een directe dochteronderneming van het Italiaanse Rossi Spa. Een onderneming met meer dan 65 jaar kennis en ervaring op de markt van industriële aandrijftechniek en inmiddels... Lees meer